Cztery numery z tym samym samplem wydane tego samego dnia. Czy to możliwe?
O ile korzystanie z tych samych sampli przez grono producentów nie jest niczym nowym, tak sytuacja mająca miejsce w przypadku wydania tych czterech niemal identycznych utworów jest co najmniej nietypowa.
Producenci a wspólne biblioteki sampli
W świecie digitalizacji materiałów dotyczących każdego aspektu produkcji muzycznej, od nauki po sample, ciężko nie znaleźć źródła zasobów, które przez nikogo wcześniej nie zostały użyte. Odnosząc się do sampli, niewielu starszych wyjadaczy stale kieruje się opinią, że jest to „nielegalna” metoda tworzenia własnej muzyki, jednak w większości przypadków tego typu producenci skupiają się zbyt mocno nad samym aspektem technicznym, zamiast budowaniu przekazu samego utworu, przez co odbija się to również na ich sukcesie.
Przeczytaj także: To się dzieje! Audioriver Festival 2023 z pierwszymi szczegółami
Gdzie zdania na ten temat wśród producentów są podzielone, tak w świecie odbiorców nie ma to większego znaczenia, gdyż spotykają się oni w większości wyłącznie z gotowym już produktem. Dziwna sytuacja nastąpiła jednak w przypadku wykorzystania tego samego sampla przez czterech różnych producentów, a całość dopełnia fakt, że cztery różne utwory zbudowane na podstawie identycznych sampli zostały wydane jednego dnia. O co chodzi?
Cztery identyczne utwory wydane jednego dnia. Przypadek?
Utwory Campbella Beat Goes On (To The Brain), Spencera Ramsaya Beat Goes On (DNB Flip), Chapter & Verse The Beat Goes On i Cody’ego Wonga Beat Goes On (La Di Dadi Di Mix) to zestawienie kawałków, w których wykorzystano ten sam chwytliwy wokalny sampel. Takie zjawisko nie jest niczym nowym, jednak wydanie tych kawałków w czterech różnych wytwórniach tego samego dnia jest „dziwnym zbiegiem okoliczności”.
Sampel pochodzi z wydanego w 1997 roku przez The All Seeing I Beat Goes On, coveru piosenki Sonny & Cher z 1967 roku o tym samym tytule. W filmiku zamieszczonym na TikToku przez brytyjskiego DJ-a i gospodarza radiowego MistaJama oryginalny wokalny hook utworu, „Drums keep pounding a rhythm to the brain”, jest wyraźnie słyszalny we wszystkich czterech wydaniach. Biorąc pod uwagę pozornie niemożliwe szanse, że wszyscy czterej artyści natknęli się na ten liczący sobie kilkadziesiąt lat utwór i zdecydowali się wydać swoje wersje tego samego dnia, wśród społeczności zarówno Reddita, jak i fanowskich grup niemal natychmiast zaczęła się dyskusja na temat tego, co dokładnie się tutaj wydarzyło.
Jedną z głównych teorii uznanych przez użytkowników Reddita wydaje się być nietypowa akcja promocyjna Usample UMG należącego do Universal Music Group. Ten jest firmą macierzystą London Recordings, która również wydała oryginalną wersję Beat Goes On, więc wszystko wydawałoby się układać w całość.
Usample UMG, czyli nie do końca udany projekt Universal
Usample UMG również wystartowało zaledwie w zeszłym roku i rozpoczęło udostępnianie sampli z obszernego katalogu wstecznego firmy. Strona USample na Instagramie opisuje serwis jako „tajną stronę z samplami Universal wyłącznie dla największych »talentów«”, rozwijając, że wstępnie zatwierdzeni twórcy mogą uzyskać dostęp do ponad dziesięciu tysięcy sampli użytych w dawnych utworach wydanych w London Recordings. Sama promocja platformy dotyczyć będzie w większości wyłącznie producentów, jednak wytworzony przez tę sytuację trend będziemy mieli okazję oglądać wszyscy.
The All Seeing I – Beat Goes On
Beat Goes On nadchodzącym trendem na Tik-Toku?
Po nieco dłuższym researchu całej sytuacji oraz artystów odpowiadających za stworzenie utworów osobiście jestem pewien, że jest to celowy zabieg mający na celu wzbudzenie zainteresowania nie tyle utworem, ile trendem mającym się rozpowszechnić na platformie TikTok. Same trendy w większości przypadków budują się przez bezpośrednią aktywność społeczności, a ich narzucenie również może być pewnego rodzaju ratunkiem nie do końca udanego startu platformy UMG. Oceniając Beat Goes On i resztę kawałków z wykorzystanym samplem wokalnym, możemy być niedługo świadkami nowego trendu, który podbije jedną z największych obecnie platform społecznościowych.
Sprawdź porównanie czterech wydań będących pierwowzorami nadchodzącego trendu
The Beat Goes On Saga…
— mistajam (@mistajam) October 7, 2022
4 artists, 4 labels, 1 sample!
But which one is the version we should be playing on @capitaldance? Poll to follow… 1/2 pic.twitter.com/rPOBgCgz1A