Cristian Ketelaars: rozmowa z mashupowcem z Wielkopolski
Cristian Ketelaars, naprawdę ma na imię Wojtek, jest to dwudziestolatek z Poznania, autor wielu mashupów granych przez uznanych Djów, w najbliższą środę (02.12.09) o godzinie 19.00 będzie można słuchać setnego epizodu jego audycji Proggy Globe, a gościem specjalnym będzie sam Judge Jules.
AC- Wojtek, powiedz nam coś o sobie, przybliż swoją jakże ciekawą postać, co spowodowało, że postanowiłeś działać w tym, a nie innym kierunku?
CK– Był piękny październikowy poranek.. ptaki, które nie wyruszyły jeszcze w podróż do ciepłych krajów, by przetrwać srogą, polską zimę, poderwały się z ziemi, ruszone dźwiękiem. Dźwiękiem, którym był płacz małego dziecka.. już wtedy interesował się on muzyką i wykazywał wieeelki talent w tejże oto dziedzinie sztuki.. (hahaha)
A na poważnie, tak naprawdę muzyką klubową interesuję się dzięki znajomym z Holandii, którzy zarazili mnie swoją pasją ponad cztery lata temu. Wtedy zacząłem produkować, typowy stary trance korzystając jeszcze z prostych programów.
W 2007 roku zająłem się DJką, miałem wtedy 17 lat, więc jako dzieciak byłem bardzo podatny na wszelkiego rodzaju wpływy, skakałem od trance do progressive i tak w kółko. Stąd wzieła się moja miłość do muzyki wolniejszej i głębszej, którą prezentuję w audycji radiowej.
AC- Własnie, opowiedz coś o niej, jak doszło do powstania audycji, co można w niej usłyszeć?
CK– W 2008 roku skontaktował się ze mną właściciel radia Totaal FM, wtedy jeszcze małej płotki, dzisiaj potężnej stacji. Po usłyszeniu jednego z moich setów zaproponował mi audycję. Cotygodniowe Proggy Globe jest dopełnieniem do moich setów na żywo. Można usłyszeć różne rodzaje muzyki, od minimal przez techno do prog trance oraz cięższych brzmień w przypadku gości. Całość jest zagrana w bardzo spokojny i uporządkowany sposób, ogólnie mówiąc – zupełne przeciwieństwo występów na imprezach. Audycja radiowa jest stworzona nie do tańczenia jak w klubie, lecz aby usiąść w fotelu (odbywała się w niedziele, także był to niedzielny relaks) i posłuchać nowości. Nigdy nie powtórzyłem ani jednego utworu, co jest czymś wyjątkowym w świecie radiowych programów DJskich, daje to wynik około 1000 utworów w przeciągu 2 lat. Z czasem zacząłem zapraszać gości, a kolejne stacje radiowe proponowały mi współpracę.
Od pewnego czasu, częstym gościem jest młody producent Alex O’rion (dla zainteresowanych- jest to brat Richarda Duranda- przyp.red.). Oprócz niego gosciłem m.in. Maarten de Jong, Jonas Stenberg, Ernesto & Bastian, Artento Divini, Judge Jules, Gleave, itd, oraz wielu młodych DJów, w tym Destructive Synthesis (de:Synth).
I tak oto zbliżamy się do setnej edycji, która będzie transmitowana na falach około 10 stacji, w tym: Totaal FM, Clubs Radio GR, Discover Trance, Static Progress, City Beat Radio. Na Totaal FM będzie można usłyszeć ją w środę o godzinie 19.00.
AC- Co jest w takim razie Twoim 'kluczem do sukcesu’?
CK– Podczas grania staram się korzystać z czterech odtwarzaczy, aby sety były bardziej energiczne i nieprzewidywalne. Jest dużo samplowania, mashupów na żywo, ciekawych przejść, wiele moich własnych, niewydanych bootlegów czy przeróbek. Uwielbiam szaleć za konsolą i stosować niekonwencjonalne połączenia w utworach, co powoduje, że ludzie na długo to zapamiętują. Jestem znudzony kolejnymi setami opartymi o tracklisty ze znanych audycji.
Staram się aby każdy set był osobnym widowskiem, zabawą zarówno dla mnie jak i dla ludzi, staram się robić coś niespotykanego po prostu.
AC- Wiem, że poza audycją osiągnąłeś inne sukcesy na scenie klubowej, czy mógłbyś przybliżyć parę szczegółów czytelnikom?
CK– W przypadku regularnej DJki, pierwszy dostrzegł mnie Michael Burian, znany m.in. z naszego Sensation 2007, ktory zaprosil mnie do swojej audycji.
Następnie otrzymałem propozycję od Ernesto & Bastian do wystąpienia w ich programie. Z tego co mi powiedzieli byłem pierwszym Polakiem zaproszonym do The Next Level (przed Tiddeyem czy Schiemannem- przyp.red.).
Kilka miesięcy temu, Tom Neptunes – najsławniejszy francuski DJ z półki trance, w ramach swojej audycji Trance In France zorganizował konkurs dla DJów z całego świata. Mój set został wybrany numerem 1.
Kilka tygodni temu na stronie TheDjList zajmowałem 7 miejsce wśród polskich DJów, teraz jest to chyba 8 czy 9.
Tydzień temu skontaktował się ze mną właściciel klubu z Belfastu, także mam nadzieję, na pierwsze imprezy za granicami naszego państwa.
AC- Wypadałoby też wspomnieć o Twoich znakomitych mashupach..
CK– No tak, kolejną rzeczą, przyczepioną do mnie są mashupy. Temat dość obszerny. Większość z tych prac jest udostępniana dla ludzi do ściągania. Muzyka powinna być zawsze dostępna dla każdego, a nie tylko dla największych DJów w świecie klubowym, dlatego też część z moich prac to rekonstrukcje mashupów sławnych gwiazd, zrobione dla ludzi by mogli się cieszyć swoimi ulubionymi utworami.
Zdarza się, że ludzie przesyłają do mnie maile z prośbami o stworzenie czegoś specjalnego, więc zwyczajnie robię to dla nich.
Zawsze uważałem się za DJa, a nie za producenta dlatego swoich własnych utworów/remixów mam tylko parę. Jednak mashupowanie to wielka radość dla mnie. Zrobilem ich około 300, moje prace, zarówno mashupy jak i remixy, były grane m.in przez: Judge Jules, wielokrotnie live jak i BBC, Ernesto & Bastian, John Gibbons, Mark Sherry, Maarten de Jong, Mr Sam, David Guetta, Sander Van Doorn, Marcel Woods, Nenes, Pascal Feliz, Michael Burian, Mac & Taylor, Agnelli & Nelson, Davey Asprey, Angelo Mike.
Marcel Woods grał moje prace na Sensation Black czy Sunrise, natomiast Mr Sam podczas swojego występu w A State Of Trance Armina.
Oprócz mashupów największym supportem cieszyły się Reworki do SVD – Get Down, John Gibbons – Beautiful Filth, Mojado – El Toro czy Gareth Emery – Another You, Another Me oraz otrzymałem pozytywne recenzje dla mojej przeróbki nowej produkcji Alexa O’riona.
AC- Trzeba przyznać, że to imponujący dorobek, jak na tak młodego artystę. Doceniło Cię wiele bardzo znanych postaci sceny klubowej. Czy sam dostawałeś od nich jakieś specjalne zlecenia?
CK– Mr Sam był bardzo zadowolony z demówek, które mu podsyłałem i zlecił mi wykonanie paru mashupów tylko i wyłącznie dla niego, to one zostały zagrane w secie z ASOTa. Nikt inny nie ma kopii tych mashupów, nawet ja. To była, a raczej jest, taka współpraca. Dla paru innych DJów również wykonywałem specjalne zlecenia. Ale zawsze chętnie pomagam, jeśli zwyczajni miłośnicy elektroniki czegoś sobie życzą 🙂
AC- Kontynuując temat Twojego grania- w związku z niekończącą się wojną CD vs vinyl, jak Ty możesz się ustosunkować do źródła granej muzyki?
CK– W zasadzie nie ma dla mnie znaczenia z czego ludzie grają, mogą grać nawet na instrumentach smyczkowych. Ja osobiście preferuję CD. Grając z plastikowych płyt znaczniej lepiej mogę się bawić i eksperymentować niż miałoby to miejsce w przypadku klasycznego nośnika. Poza tym zajmują mniej miejsca i po 5 minutach od stworzenia własnego utworu mogę go mieć w swojej torbie. Jestem tylko przeciwnikiem grania z laptopa. Zdaje się ono bardzo sztuczne, pozbawione energii i wg mnie, odbiera dużą część przyjemności z grania.
AC- A zatem jaki jest Twój idealny set up?
CK– 3 bądź 4 odtwarzacze CDJ-1000 i mixer DJM-800. Ten zestaw daje mi najwięcej możliwości i frajdy, jeśli chodzi o granie. Niestety nie miałem jeszcze przyjemności przetestowania najnowszego dziecka Pioneera (CDJ-2000. przyp red).
AC- Jak określiłbyś swój aktualny styl muzyczny? Wszyscy artyści walczą o to, żeby ich nie szufladkować, a czy Ty jesteś w stanie odnaleźć taką część mebla dla siebie?
CK– Jeśli chodzi o sety w klubach to myślę, że tak. Przede wszystkim jest to muzyka big-roomowa. Jest to trance w połączeniu z cięższymi elementami. Czasami jednak sięgnę po utwory techno czy wypełnione electro-tribalowymi dźwiękami. W audycji radiowej gram wszystkie rodzaje muzyki, no, prawie wszystkie..
AC- Czy uważasz, że dobry występ artysty, DJa to w dużej mierze muzyka jaką gra, czy też jakieś inne aspekty?
CK– Uważam, że ogromną rolę odgrywa kontakt z publiką. Gdy widuję kołkowato-drewnianego grajka za konsolą, który nawet nie spojrzy w stronę ludzi, nie mówiąc o wspólnej zabawie, to odechciewia mi się nawet słuchania jego występu. DJ musi bawić się razem z ludźmi, szaleć i odczuwać nieopisaną przyjemność z tego co robi.
AC- Podaj nam jeszcze dziesiątkę swoich ulubionych kawałków, takich, które najbardziej lubisz grać/ nie schodzą z Twojej plejlisty.
CK-
1. Ernesto & Bastian – Chase The Jupiter with Planet Funk – Chase The Sun
2. Alex O’Rion – Like A Box Of Fluffy Ducks (Edit)
3. Sander Van Doorn – Get Down (Cristian Ketelaars Rework)
4. Cirez D – On Off with Armin Van Buuren – In & Out Of Love
5. Richard Durand – Cha Cha with Seb B – Mass Noise
6. ID – Metropolitan (Cristian Ketelaars Rework)
7. U2 – Beautiful Day (Pascal Feliz Remix)
8. Way Out West – The Fall with The Prodigy – Smack My Bitch Up
9. Randy Katana – The Hype
10. Marco V – Simulated (Randy Katana Remix – Cristian Ketelaars Re-Edit)
AC- To teraz już kilka słów na zakończenie od Ciebie i powiedz, co przygotowałeś specjalnie dla klubowiczów FTB.
CK– Pozdrawiam wszystkich czytelników, oraz Magdę, która wspiera mnie od samego początku, i gorąco zapraszam zarówno na setne wydanie Proggy Globe, jak i każde następne. Mam nadzieję, że będziemy mieli wiele okazji do spotkań na żywo. Zapraszam również na mój myspace. Wkrótce sety i odcinki audycji będą dostępne na FTB w moim profilu.
Jako prezent dla użytkowników tego wortalu przygotowałem specjalnie odnowione, poprawione, ładniejsze, świeżutkie 2 wersje mashup’u Waiting For (RHCP) Vs. Control Freak (Armin Van Buuren – Sander Van Doorn Remix). Wersja VOCAL EDIT ma bardziej rozbudowane części wokalne w breakdownach. Mam nadzieję, że się spodoba. CRISTIAN
AC- Dziekuję za rozmowę.
Poniżej znajdziecie filmiki z mashupami Cristiana oraz stronkę Totaal FM, gdzie będzie można słuchać audycji.