News

TV VIVA kupiona przez MTV

Muzyczne telewizje MTV i Viva mają jednego właściciela. Niemiecką stację przejął holding Viacom, do którego poza MTV należą m.in. amerykańska telewizja CBS oraz wytwórnia filmowa Paramount Pictures.


 


Właściciel MTV będzie większościowym akcjonariuszem spółki Viva Media, notowanej na giełdzie we Frankfurcie. Na zakup 75 proc. papierów konkurencyjnej stacji Amerykanie wyłożyli 309 mln euro. Swoje akcje odsprzedali im prawie wszyscy dotychczasowi właściciele spółki, łącznie z amerykańskim gigantem Time Warner oraz francuskim koncernem Vivendi Universal. Dodatkowo Viacom odkupi od wszystkie akcje Time Warner w spółce Viva Plus. Transakcję poparli menedżerowie niemieckiej telewizji muzycznej. Amerykanie wybrali dobry moment na przejęcie rywala. Spółka Viva Media zakończyła zeszły rok stratą w wysokości 42,2 mln euro. Po udostępnieniu swoich kanałów w wersji niekodowanej nadawca w większym stopniu uzależnił się od rynku reklamowego, a ten w Niemczech przez ostatnie trzy lata nie był w najlepszej kondycji. Od 2000 roku sprzedaż czasu antenowego w kanałach Viva Media spadła o 20 proc.


Przejmując Vivę, właściciel MTV podbija największy rynek reklamowy na Starym Kontynencie. – Niemcy to kluczowy rynek w Europie i naszym zdaniem połączenie Vivy i MTV pozwoli nam istotnie umocnić naszą pozycję – powiedział Brent Hansen, prezes MTV Networks Europe. Transakcja musi jeszcze zyskać akceptację władz antymonopolowych, choć Simon Guild, dyrektor finansowy europejskiej filii MTV podkreśla, że nie spodziewa się żadnych utrudnień z ich strony.


Pogłoski o planowanym przejęciu Viva Media krążyły od roku i zdążyły już solidnie podbić cenę akcji tej niemieckiej spółki. Bez względu na spadek rentowności akcje nadawcy kanałów Viva i Viva Plus zdrożały w ciągu ostatniego roku o ponad 100 proc. Spółka poinformowała akcjonariuszy, że cena zaproponowana przez Viacom zawiera premię w wysokości 21 proc. w stosunku do średniej ceny akcji z ostatnich trzech miesięcy przed złożeniem oferty.


Viva powstała w 1993 r. i – w odróżnieniu od MTV – zrobiła karierę głównie na lansowaniu lokalnych artystów. Dziś do kanałów Vivy należy 3,2 proc. niemieckiej widowni w wieku 14-29 lat. Według danych AGB Polska średni udział w widowni polskiej filii Vivy sięgnął w ubiegłym roku 0,54 proc., i przekroczył wynik konkurencyjnej MTV Polska prawie dwukrotnie. Jakie będą losy obu kanałów pod jednym parasolem? – Na razie nie ma żadnych konkretnych decyzji. Viva jest silną marką i na pewno nie ma decyzji o jej likwidacji – mówi Monika Ooomen, dyrektor programowy Viva Polska. Dodaje ona, że Viacom i Viva Media powołały komitet integracyjny, który będzie analizował sytuację tych stacji muzycznych na poszczególnych rynkach i podejmował decyzję o ich dalszych losach. W jego skład weszli przedstawiciele Viva Media i MTV Networks Europe, a na jego czele stoją Dieter Gorny, prezes Viva Media oraz Catherine Muhlerman, szefowa niemieckiej filii MTV.


źródło: gazeta.pl




Polecamy również

Imprezy blisko Ciebie w Tango App →