News

Przymierzasz się do zakupu programu do produkcji muzyki? Sprawdź, na co zwrócić uwagę

Zaczynając swoją przygodę z produkcją, niemal każdy doświadcza uczucia przytłoczenia ilością wiedzy czy materiałów, które musi nabyć. Jedną z takich rzeczy jest wybór stacji roboczej, która będzie naszym najlepszym kompanem w drodze samorozwoju. Zobacz, czym warto się kierować przy wyborze DAW i na co zwrócić uwagę!


Wspólny mianownik każdego artysty

Każdy producent zaczyna swoją przygodę z produkcją z innych powodów, jednak elementem wspólnym całego środowiska artystów jest to, że korzystają oni z wirtualnych stacji roboczych. DAW (Digital Audio Workstation) jest dzisiaj niezbędnym elementem większości produkcji, a w tym nierozerwalnym elementem muzyki elektronicznej. Elektronizacja procesu tworzenia muzyki umożliwiła powstanie wielu bardzo ciekawych odłamów muzyki oraz zerwała ograniczenia wynikające z braku posiadania drogiego sprzętu używanego w studiu. Chcesz zacząć swoją przygodę z produkcją muzyki, jednak nie wiesz, jakiego DAW-a wybrać? Poniżej przedstawiłem niezbędne punkty, którymi warto się kierować przy wyborze naszego przyszłego najlepszego kompana wspólnych produkcji. Sprawdź!


1. Cena

Wielu artystów zaczynało swoją przygodę w bardzo młodym wieku i z powodu braku funduszy na zakup wymarzonej stacji roboczej wpadali w pułapkę przyzwyczajania się do środowiska, w którym nie czuli się do końca dobrze. Moim zdaniem początkowo nie warto ustalać sobie konkretnej kwoty na stację roboczą, gdyż pomimo ogromnej rozległości cenowej programów każdy z nich w cenie zawiera co innego i może się zdarzyć, że ten nieco droższy przypadnie nam nieco lepiej do gustu. Przykładowo Ableton Live 11 w wersji Suite kosztuje obecnie około 2,5 tysiąca złotych, a Fl Studio w wersji Signature – około tysiąca. Różnica ogromna, jednak pakiet sampli oraz możliwości, które idą wraz z Abletonem różni się nieco od tej, którą znajdziemy w Fl Studio. Czy na lepsze? To już oceńcie sami.

Zobacz zestawienie pięciu najlepszych budżetowych stacji roboczych


2. Workflow/Funkcjonalność

Dużo ważniejszym czynnikiem, który zadecydować powinien o wyborze stacji roboczej, powinien być tzw. workflow. Workflow można porównać do języka, którego program używa, aby móc porozumieć się z artystą. Początkowy system pracy, którym inspiruje się wiele dzisiejszych programów do produkcji muzyki wprowadziła firma Steinberg w swoim Cubase, który na zawsze zmienił podejście do stacji roboczej i nagrywania dźwięku bezpośrednio na urządzeniu. System pracy najłatwiej jest podzielić na dwie kategorie:

– Liniowy (Ableton, Bitwig, Studio One, Logic, jak i większość popularnych DAW)

– Nieliniowy (Fl Studio)

Co się kryje za pojęciem liniowości obsługi programu? Sprowadza się to do liniowego przepływu sygnału na przykładzie dawniejszych, analogowych stacji roboczych, gdzie każdy jeden element miał swój wyznaczony kanał, swoje miejsce ma mikserze, dzięki czemu taki sposób pracy był niezwykle intuicyjny oraz bardzo praktyczny. Jako przykład nieliniowej pracy podałem wyłącznie Fl Studio. Dlaczego? Pomimo bardzo mieszanych opinii na temat samego programu FL jest najbardziej wyróżniającym się DAW-em pośród wszystkich. Nie posiadamy w nim ograniczeń do ilości podpiętych ścieżek, układu sampli na playliście czy chociażby sposobu pracy. Wszystko może być dosłownie wszędzie, dzięki czemu jedyne, co nas ogranicza, to własna wyobraźnia (oraz ilość ścieżek na mikserze). Każdy wymieniony wcześniej program oferuje bezpłatną możliwość przetestowania danej stacji za darmo bądź dodania darmowej wersji programu do najtańszych kontrolerów MIDI.

Obejrzyj porównanie pracy liniowej względem nieliniowej 


3. Czy polubiłem program na tyle, żeby się z nim związać?

Udręką raczkujących producentów jest zmienianie stacji roboczej na rzecz „poprawy zdolności” produkcji, które końcowo i tak nie ulegają zmianie. Wszystkie programy pomimo swych różnic odnoszą się do tych samych pojęć, jak sound design, kompozycja czy mix, i tak samo wszystkie zawierają bardzo podobne elementy, jednakże nieco inaczej rozłożone. Każdy ma swojego faworyta, jednak doświadczonemu producentowi wystarczy maksymalnie kilka dni, aby móc swobodnie śmigać na wcześniej nieużywanym DAW-ie. 

Przeczytaj także: Budżetowa produkcja, czyli 5 najlepszych źródeł darmowych sampli

Po przetestowaniu co najmniej kilku najpopularniejszych programów do produkcji muzyki warto sobie zadać pytanie, czy jest to program, z którym chcę się związać przynajmniej na dwa lata. Jest to optymalny czas zarówno na poznanie podstaw, jak i własnych oczekiwań względem tego, w jaką stronę będziemy chcieli pójść z naszą muzyką. Jaki DAW jest najlepszy? Warto na koniec podkreślić, że odpowiedź każdego z nas będzie inna. Dlatego wybierając swoją stację roboczą, należy się kierować przede wszystkim własnym zdaniem.

Zobacz zestawienie pięciu najlepszych wirtualnych stacji roboczych zdaniem społeczności

Sprawdź także




Polecamy również

Imprezy blisko Ciebie w Tango App →