Artykuł

Korg OASYS Open Architecture Synthesis Studio

Korg OASYS Open Architecture Synthesis Studio to Wielozadaniowa, w pełni profesionalna muzyczna stacja robocza. To najwyższy model urządzenia tego typu na rynku i najbardziej zaawansowana technologicznie maszyna wyprodukowana przez firmę KORG. Sam widok OASYS’a wprawia z zadumę lecz to co potrafi Korg OASYS wychodzi daleko w przyszłość stawiając inne urządzenia tego typu w tyle. Przyjrzyjmy się zatem bliżej temu niesamowitemu instrumentowi.


Korg zawsze zajmował pozycję lidera – od tworzenia analogowych syntezatorów na początku, poprzez wymyślenie instrumentów Workstation, aż po syntezatory, efekty, cyfrowe wieloślady i technologię KARMA. OASYS łączy 40-to letnie doświadczenie w budowaniu najlepszych i najbardziej intuicyjnych instrumentów na świecie.


Korg stworzył OASYS, aby najbardziej wymagającym muzykom dostarczyć kompletną stację produkcyjną spełniającą wymogi, którym podporządkowany jest współczesny proces tworzenia muzyki.


OASYS łączy zaawansowaną sekwencję MIDI, 16-to ścieżkowy zapis na twardym dysku, elastyczny interface MIDI, nagrywarkę CD, studyjnej jakości procesor efektów, technologię KARMA drugiej generacji wraz z najlepszym na świecie syntezatorem. Wszystko to w jednej, eleganckiej obudowie.


OASYS nie tylko jest całkowicie nowym instrumentem, ale bazuje także na kompletnie nowej, innowacyjnej platformie. Wyposażony w ultraszybki procesor, bazujący na systemie Linux, posiada wszystkie cechy systemów komputerowych. Nowa metoda syntezy (EXi Expansions Instruments), nowe efekty (EXf Expansion Effect), I dodatkowe biblioteki ROM (EXs Expansion Sample Libraries) mogą być dodawane do instrumentu, zapewniając, że OASYS pozostanie w świecie muzyki, także w przyszłości.


Aby technologia była wartościowa musi być dostępna. Instrument wyposażony jest w czytelny, kolorowy 10.4″ wyświetlacz dotykowy (TouchView), posiada też wiele kontrolerów np. pady, suwaki, joysticki, pokrętła, wstęgę itd.wszystko to dla wygody obsługi.


Nawet, gdy OASYS jest światem sam dla siebie, potrafi „grać” z innymi. Tylny panel oferuje bogactwo analogowych i cyfrowych wyjść i wejść, włączając USB.



( kliknij TUTAJ aby obejrzeć w pełnych rozmiarach )


 


TRZY W JEDNYM 


OASYS dostarcza, dotąd nieznany poziom jakości i realizmu. Jest krokiem milowym w produkcji profesjonalnych instrumentów muzycznych. OASYS zawiera trzy algorytmy syntezy, aby wzbogacić twoją muzyczną paletę barw: HD-1 High Definition PCM synth, plus dwa EXi Expansion Instruments – Al -1 Analog Modeling Synth i CX-3 Modeled Tonewheel Organ.


OASYS wykorzystuje nową, flagową technologię bazującą na PCM, którą nazwaliśmy HD-1 High Definition Synthesizer. Brzmienie HD-1 posiada niespotykaną czystość i bogactwo detali. Jest krystalicznie czyste i nigdy nie jest przesterowane. Dźwięk jest bogaty w całym spektrum.
„Zbiornik” tych niesamowitych brzmień jest ogromny i zawiera 627 MB próbek ROM; próbki nieskompresowane, jakością przewyższające jakość płyty CD.


Tak wielka biblioteka barw pozwoliła zapisać wiele naturalnych instrumentów, wraz z ich niepowtarzalnymi niuansami brzmieniowymi. Wyposażyliśmy także instrument w wiele stereofonicznych efektów, które nadają przestrzeni, zwłaszcza akustycznym instrumentom.


Inne ciekawe barwy to długie sample posiadające naturalne długie wybrzmiewanie niektórych instrumentów, wraz z różnicami brzmienia wynikającymi z odmiennej dynamiki gry.


To tylko początek.Każdy OASYS posiada dwie dodatkowe biblioteki brzmień EXs Espansion Sample Libraries.


EXs-1 zawiera próbki perkusyjne, zarówno te akustyczne jak i elektroniczne. EXs-2 Concert Grand to wykonana z niezwykłą starannością próbka fortepianu. Podczas tworzenia tej próbki, samplowane były wszystkie pojedyncze klawisze prawdziwego fortepianu!


KOMBINACJE


Sławna struktura brzmień Combination – zaprezentowana prawie 20 lat temu w M-1, została ulepszona, i pozwala na połączenie w dowolny sposób do 16 brzmień. Brzmienie to może być zapisywane i wysyłane do zewnętrznych sequencerów jako 16-part Midi sequencing templates, lub komputerowych systemów DAW.


Można dowolnie łączyć brzmienia tworzone w różnych syntezach: HD-1, AL-1 i CX-3, aby uzyskać niepowtarzalne barwy.


Rozszerzony tryb OASYS Combi oferuje teraz funkcję Tone Adjust, pozwalającą na kontrolę ponad 33 parametrów w czasie rzeczywistym. Możesz edytować każdą z 16 barw w Combination, bez zmiany oryginalnie zapisanej barwy Program. 172 głosowa polifonia w OASYS pozwala na zrealizowanie każdego projektu!


POWIEW PRZESZŁOŚCI


Wierni fani Korga, czule wspominają rewolucyjne technologie Vector Synthesis i Wave Sequencing. One wróciły, i są lepsze niż dawniej. Vector Joystick, wraz z Vector Envelope i Vector Modulation – pozwalają płynnie mieszać sygnały dwóch oscylatorów w trybie Program.


EXi (Expansions Instruments)


Jedna z wirtualnych analogowych syntez to AL-1. Posiada 84 dźwięki polifonii, zdolne do brzmienia 504 oscylatorami (włączając dual sawtooths i generator szumów). Pozwala ona osiągnąć prawdziwe analogowe brzmienie, pozbawione pseudobrzmień, które są plagą w wielu modelach syntezatorów.
Ale to tylko początek. AL-1 zaspokoi wszelkie twoje przeszłe i przyszłe oczekiwania. Dwa główne oscylatory, oferują 8 różnych przebiegów fali (każdy), tworząc szeroką paletę modulacji. Inne przyszłościowe cechy to wave-shape morphing, floor-thumping sub oscylator. Jest tu także generator szumów, zdolny do wytworzenia białego, różowego i czerwonego szumu. Regulowany parametr driver powala regulować: Chile sync, FM, low-boost i inne cechy modulacji. Każdy z głosów, może używać jednego z dwóch wszechstronnych multitrybów filtrów rezonujących (Low Pass, Band Pass, Band Reject, High Pass). Dla lepszego ich wykorzystania, filtry mogą być połączone w serii lub równolegle. Nowy Multifilter pozwala przechodzić w czasie rzeczywistym pomiędzy dwoma z 21 różnych typów filtrów – włączając twoje własne ustawienia. Modulacja jest niezbędna w każdym analogowym syntezatorze, a AL.-1 oferuje niespotykane bogactwo. 5 generatorów obwiedni fali, potrafi wygenerować ultraszybki atak i odmienne czasy krzywych.


Dodatkowe możliwości modulacyjne dostarcza: 52 Alternate Modulation Sources (AMS); dual AMS Mod Mixers; dual key-tracking generators i 32-krokowy Step Sequencer. Step Sequencer dostarcza różne rożne ustawienia modulacji, dla każdego z 32 kroków (steps), włączając timing, dla tworzenia figur rytmicznych. Parametr „smoothing” pozwala na płynne przejścia pomiędzy krokami sequencera.
EXi Program structure, dodaje jeszcze więcej możliwości modulacyjnych, włączając Common Step Sequencer, dwa dodatkowe generatory i Vector Envelope.


EFEKTY


OASYS wprowadza nową jakość efektów, dostępnych z poziomu urządzenia. Oferuje 12 efektów Insert, 2 Master i 2 Total i to wszystko z mocą sześciu stacji TRITON Workstation!


Niektóre z efektów to: Modelowanie REMS (mikrofonów, wzmacniaczy i głośników), niesamowity O-Verb z karty OASYS-PCI; Chorus/Vibrato z CX-3; Ensemble z Korg-a Polysix i wiele innych nowych efektów.
Z 185 algorytmami, możliwości są olbrzymie. Możesz także używać OASYS, jako procesora efektów (6 wejść/10 wyjść)


OASYS posiada także 32 trzypasmowe EQ, każdy z podziałem średnich tonów, jeden dla każdego brzmienia syntezatora i jeden dla każdej nagranej ścieżki.


Brzmienie nowego Korg-a jest oszałamiające. Nasza międzynarodowa ekipa sound designerów, od lat pracowała nad setkami wyśmienitych brzmień, zawierających także bardzo wiernie odtworzone instrumenty akustyczne.


OASYS dostarczany jest z 1152 Programami i miejscem na 1664 brzmienia użytkownika (13 banków). Wszystkie brzmienia są w pełni edytowalne, dlatego zawsze możesz dostosować brzmienie do swoich potrzeb. Jest tu 40 zestawów perkusyjnych i miejsce na kolejnych 152. Próbki są stereofoniczne, posiadają czterostopniową skalę dynamiki i 3 punktowy EQ. Instrument posiada także 384 16-to częściowe Combinations i miejsce na 1792 (14 banków) użytkownika.


KARMA – NOWA GENERACJA


KARMA to rewolucyjna technologia, której algorytmy wytwarzają niesamowite brzmienia, gotowe frazy, rytmy i inne efekty brzmieniowe.


KARMA pozwala tworzyć niespotykane efekty brzmieniowe, arpeggia techno, rytmy dance, naturalnie brzmiące glissanda, ruchy pitch Bendera itd. To co naprawdę oferuje KARMA to inspiracja. Granie na KARMIE rozwija wyobraźnię, bo ona sama podpowiada mnóstwo rozwiązań.


KARMA Wave Sequencing pozwala na odtwarzanie utworu tak, że każda nuta może być tworzona za pomocą innej modulacji.


W trybie Program Mode możesz przypisywać KARMA Generated Effect (GE) do brzmień Combi i trybu Sequencer.


SEKWENCER


Korg posiada 16-sto ścieżkowy sequencer MIDI, będący w stanie nagrać 200 utworów (400.000 MIDI notes) i wiele funkcji, które sprawiają że praca z nim jest bardzo prosta.


Funkcja One-touch pozwala jednym naciśnięciem klawisza przejść od trybu grania do nagrywania, automatycznie zaznaczając odpowiednie ścieżki.


Song Templates, zwierają przygotowane już ustawienia efektów, brzmień itd. Pomaga ona przyspieszyć proces tworzenia.


OASYS posiada 16 typów Song Templates i dodatkowo 16 na własne ustawienia. Każda z Song Template zawiera patterny rytmiczne ze wstępem, przejściem i zakończeniem.


Funkcja Real Time Pattern Play and Record (RPPR) może być używana do przypisania patternów do poszczególnych klawiszy. Jest to niezwykle przydatna funkcja podczas grania koncertów. Wszystkie patterny można także zapętlać.


REJESTRATOR TWARDODYSKOWY


OASYS oferuje także niespotykany 16-sto ścieżkowy wieloślad audio, doskonale zintegrowany z sequencerem MIDI. Do 4 ścieżek (16-bit, 48 kHz) nieskompresowanego materiału audio może być nagrywanych jednocześnie w czasie rzeczywistym, na wbudowanym, 40 GB dysku twardym.


Wszystkie efekty są także do wykorzystania na śladach, także we współpracy z zewnętrznymi źródłami sygnałów.


Urządzenie jest także wyposażone w zasilanie phantom, pełne możliwości miksowania, automatykę na ścieżkach i inne funkcje edycyjne.


Duży, czytelny i dotykowy ekran jest bardzo przydatny podczas pracy ze śladami, i powoduje, że praca staje się przyjemna i jest wręcz intuicyjna.


OASYS może importować i eksportować pliki dźwiękowe w formacie WAV.


JESZCE LEPSZY SAMPLING


OASYS posiada Open Sampling System, po raz pierwszy wykorzystany w modelu TRITON Studio.


Możesz dowolnie samplować i resamplować w każdym trybie. Można samplować przez efekty, a także używać narzędzi Time Slice, Time Stretch, Crossfade Looping, Rate Change i Normalize.


Funkcja Auto-Setup pozwala wprowadzać wszystkie ustawienia samplera za pomocą jednego przycisku.


Pamięć na próbki to 200 MB. Może być ona rozszerzona do ponad 500 MB. Oprócz formatów Korga, można także korzystać z plików AIFF, WAV, AKAI (S-1000/3000). Wewnętrzne próbki mogą być eksportowane w formatach WAV i AIFF.


WSZYSTKO POD KONTROLĄ


Po raz kolejny Korg wyprodukował interface, który jest muzycznie intuicyjny i elegancki. 10.4″ kolorowy wyświetlacz Touch View, czyni OASYS najbardziej czytelnym ze wszystkich. Zmienny kąt położenia ekranu i bogactwo grafiki zapewniają, łatwy dostęp do wszystkich możliwości instrumentu. Bogactwo kontrolerów Real-time wspiera twoją muzyczną ekspresję. Tradycyjny w Korg-ach joystick, dwa przełączniki i wstęga, są wspierane przez Vector Joystick, 8 pokręteł Real-time, 16 przełączników, 9 suwaków i wejście na 3 pedały.
Osiem pokręteł i 9 suwaków posiada diodowe wskaźniki, które pokazują wartość parametrów.


OASYS posiada także, osiem dynamicznych drum-padów, które mogą być definiowane według potrzeb użytkownika.


OASYS posiada wiele trybów wyświetlania: może wyświetlać mikser dla 16 ścieżek, mikser dla śladów MIDI itd. Kontrola parametrów Pan, EQ, Efektów itd. jest wtedy bardzo łatwa.


OASYS dzięki trybowi External, przygotowany jest do współpracy z innymi urządzeniami MIDI, komputerowymi systemami DAW itd.


POŁĄCZENIA


OASYS Open Architecture Synthesis Studio oferuje bogactwo połączeń, które można wykorzystać w profesjonalnym studio. Oferuje zarówno połączenia analogowe, jak i cyfrowe. W dodatku do stereofonicznych wyjść, OASYS posiada także osiem wyjść individual, przez które można wysyłać dowolnie przypisane sygnały. Wszystkie analogowe wyjścia posiadają 24-bit digital-to-analog converion. Dźwięk może przechodzić przez efekty Insert zanim zostanie wysłany do tych wyjść. Cztery wejścia używane są do samplowania. Można także dodać opcjonalną kartę EXB-DI, która rozszerza możliwości nagrywania o 8 kanałów ADAT.


4 szybkie porty USB 2.0 pozwalają podłączyć zewnętrzny twardy dysk, pamięć flash i inne urządzenia archiwizujące. OASYS posiada wbudowaną wypalarkę płyt CD-R/RW, pozwalającą tworzyć płyty audio, backupy, nagrywać sample itd.


DANE TECHNICZNE


 OASYS:




  • System: OA (Open Architecture) Synthesis System – System o otwartej architekturze;


  • Klawiatura: OASYS 88: 88-klawiszy ważonych (Real Weighted Hammer Action2), OASYS 76: 76-klawiszy syntezatorowych

GENERATOR TONÓW:




  • Metoda syntezy: 



    • Wewnętrzna: PCM (HD-1 High Definition Synthesizer);


    • EXi (Expansion Instruments): modelowanie analogowe (AL-1 Analog Synthesizer), Modelowanie Tonewheel organ (CX-3 Tonewheel Organ)


  • Maksymalna polifonia*1*2:



    • HD-1: 172 głosy (172 oscylatory),


    • AL-1: 84 głosy, CX-3: 172 głosy.


  • Podstawowa biblioteka PCM (Preset): 314MB (1,505 multisample, 1,388 sample perkusyjne);


  • Rozszerzona biblioteka PCM: 313MB (EXs 1 ROM Expansion: 229 multisampli, 1,483 sampli perkusyjnych), 503MB (EXs 2 Concert Grand Piano: 5 stereo multisampli)


  • Pojemność PCM RAM: 500MB*3


  • Sekwencje falowe: 374 użytkownika, 150 fabrycznych

PROGRAMY PCM




  • Advanced Vector Synthesis: Kontrola głośności każdego oscylatora, parametrów synth i parametrów efektów za pomocą Vector joystick i Vector envelope (mogą być synchronizowane z MIDI)


  • Struktura: 



    • Single: tylko OSC1,


    • Double: OSC1 i OSC2


  • Oscylator: 4x velocity switch/crossfade/layer na każdy oscylator


  • Filtr: 2 wielo-wariantowe filtry (low-pass, high-pass, band-pass i band-reject) na głos z cztero-wariantową komutacją  (pojedyncza, szeregowa, równoległa i 24 decybelowa)


  • Driver: nielinearny driver i obwód podbijający niskie częstotliwości na każdy głos


  • EQ: 3-pasmowe EQ („środek” parametryczny)


  • Modulacja: 3 generatory obwiedni, 2 LFO na każdy głos, wspólny LFO, 4-kluczowy tracking generator, AMS (Alternate Modulation Source), 2 miksery AMS


  • Zestaw bębnów: możliwość przydzielenia stereo/mono próbki perkusyjnej, 4x velocity switch/crossfade

PROGRAMY EXi




  • Advanced Vector Synthesis: Kontrola głośności każdego oscylatora, parametrów synth parametrów efektów za pomocą Vector joystick i Vector envelope (mogą być synchronizowane z MIDI)


  • Modulacja: wspólny sekwencer krokowy, AMS (Alternate Modulation Source), wspólny LFO, 2-luczowy tracking generator


  • EQ: 3-pasmowe EQ („środek” parametryczny)

SYNTEZA ANALOGOWA AL-1




  • Oscylator: OSC1, OSC2, oscylator podprogowy i generator szumu; dostępna modulacja kołowa (RING)i modulacja pomiędzy oscylatorami


  • Wejście audio: możliwość modyfikowania sygnału audio za pomocą modulatora kołowego, filtrów, funkcji driver, symulacji wzmacniaczy, EQ itd.


  • Filtry: 2 wielo-wariantowe filtry (low-pass, high-pass, band-pass i band-reject) na głos z cztero-wariantową komutacją  (pojedyncza, szeregowa, równoległa i 24 decybelowa), funkcja multi-filtra (tylko Filtr-A; możliwość miksu i/lub morfingu z wyjścia low-pass, high-pass, band-pass i direct)


  • Driver: nie linearny driver i obwód podbijający niskie częstotliwości na każdy głos


  • Modulacja: 5 generatorów obwiedni, 4 LFO na głos, 2-luczowy tracking generator, 2 miksery AMS, sekwencer krokowy na każdy głos

CX-3 TONEWHEEL ORGAN




  • Modelowanie Toneweel Organ: opcje Clean/Vintag, Percussion, Key click, Wheel brake


  • Opcja EX: 4 zmienne poziomy częstotliwości dla drawbars i percussion


  • Efekty wbudowane: Rotary speaker, vibrato/chorus, modelowanie wzmacniaczy, trzypasmowy EQ


  • Kontrola Drawbar: poprzez dziewięć suwaków umieszczonych na górnej płycie instrumentu (funkcja Tone Adjust )


  • Podział klawiatury: Upper, Lower (również w opcji EX)


  • Modulacja: 2 miksery AMS

KOMBINACJE




  • Multitimbral,



    • W opcji masterkibordu: maksymalnie 16 częściowy, keyboard/velocity split/layer/crossfade, edycja ustawień programu z użyciem funkcji Tone Adjust, możliwa kontrola zewnętrznych urządzeń MIDI


  • Advanced Vector Synthesis: pozwala kontrolować poziom głośności każdego oscylatora, parametrów syntezy, parametrów efektów przy pomocy joystick-a i wektorów obwiedni (możliwość synchronizacji s sygnałem MIDI)


  • Ilość Programów/Kombinacji/Zestawów bębnów: 1,664 komórek pamięci na Programy (896 (640 PCM+256EXi) załadowanych fabrycznie), 1,792 komórek pamięci na Kombinacje (384 załadowanych fabrycznie), 152 komórek pamięci na Zestawy bębnów (40 załadowanych fabrycznie), 256 Programów w standardzie GM Level2 + 9 Zestawów bębnów w standardzie GM Level2  

A teraz zapewne chcielibyście się dowiedzieć ile kosztuje Korg OASYS Open Architecture Synthesis Studio ? Cena opisywanego instrumentu w Polsce wynosi 29852,- zł. Nie jest to cena niska, jednakże stosunek do możliwości wydaje się być zachowany w odpowiednich proporcjach.


Kto wie, być może w tegoroczne święta Mikołaj przyniesie do naszych domów taki instrument ? Chyba zaraz wyślę mu e-maila…


Tekst promocyjny firmy Korg, komentarze Roman Majewski 
foto: korg




Polecamy również

Imprezy blisko Ciebie w Tango App →