News

Kim jest DJ w dzisiejszych czasach?

DJ-e byli przywiązani do gramofonów na ćwerć wieku. Byli niewolnikami muzyki. Rytmiczne połączenie dwóch utworów to jedyny sposób, by sprawić, że ludzie tańczą. Wtedy uwolniła ich technologia.
CD playery z funkcją loopa, rozbudowane sekcje efektowe i rozbudowane miksery pomogły przejąć większą kontrolę nad setem w latach 90.. Software to kolejny etap, który wpłynął na ewolucję znaczenia słowa “DJ”.



Holenderski producent Joris Voorn hołduje właśnie technologii. Jego fenomenalny mix “Balance 14”, który ukazał się w lutym to dwie płyty napakowane po brzegi produkcjami i wkażdym momencie tych setów współbrzmią nawet trzy lub cztery utwory.
Dlatego też Voorn wydaje się najbardziej kompetentną osobą aby współcześnie podjąć się próby zdefiniowania DJ-a.
Twój mix “Balance 14” składał się z różnej długości fragmentów utworów. Czy działasz tak również na żywo?
Tak. Dzięki technologii mamy tak potężne możliwości, że taka forma miksowania stała się bardzo efektywna. Używam Traktora i większośc z tego co gram na żywo, to loopy i reedycja na żywo. To świetnie się sprawdza.


Czy przygotowujesz wcześniej te edity? Z tyloma dźwiękami grającymi jednocześnie musi być  trudno utrzymać spójność tracka.


 – Kiedy grasz, wpadasz w pewne nawyki i wiesz, które loopy będą dobrze brzmieć razem i co się sprawdzi. Niektóre fragmenty to improwizacja, ale niektóre wcześniej przygotowuję w Abletonie pod konkretny gig. Przygotowuję niektóre edity, aby potem zagrać je na żywo.
Zawsze to, co przygotowuję wcześniej jest niejako wypadkową tego, co robię na scenie, więc to wszystko się łączy.


Jesteś producentem. Wielu producentów twierdzi, że poszatkowanie utworu na wiele małych części to objaw braku szacunku do tego, kto stworzył utwór. Podważa to sens ich cięzkiej pracy. Co o tym sądzisz?


 – Nie byłbym zawiedziony, gdyby ktoś grał nawet najmniejszą cząstkę z moich produkcji. Jeśli komuś spodobały się cztery pierwsze bity ze “Sweep The Floor” i wyciął je i zloopował, to nie mam nic przeciwko temu. Jeśli to się sprawdza i brzmi dobrze, to wspaniale. Technologia pozwala nam eksplorować znacznie więcej ścieżek niż wcześniej i uważam, że powinniśmy korzystać z tej możliwości.



Kiedy wpadłeś na pomysł miksowania poszczególnych części utworów?


 – Po raz pierwszy na pomysł edytowania muzyki wpadłem kiedy zacząłem grać z CD.
Pioneer CDJ 1000 ma funkcję loop, która otworzyła dla mnie nowe drzwi. To był początek przearanżowywania przeze mnie utworów na żywo.
Wtedy Traktor przeniósł te działania na nowy level. Zacząłem tak działać około 1,5 roku temu.


Czy wciąż bitujesz?


 – Nie, w ogóle nie używam pitcha. Wszystkie moje utwory mają poustawiane markery i komputer załatwia bitowanie za mnie. Wielu uważa, że to nie jest prawdziwa esencja DJ-ki. Bitowanie to coś, co DJ powinien stosować. Jaka jest definicja DJ-a? To pytanie, na które my, jako przedstawiciele sceny powinniśmy sobie odpowiedzieć.


Muszę przyznać, że z początku było to dziwne uczucie, czułem się trochę niezręcznie, kiedy po latach grania z winyli i CD stanąłem na scenie i nie bitowałem. Miałem teraz znacznie więcej czasu na inne rzeczy. Dla mnie dziwne jest, że ludzie utożsamiają DJ-ing z bitowaniem. Jednak wg mnie oddając komputerowi kwestię timingu, bardziej można skupić się na muzyce.


Jaka więc jest twoja definicja DJ-a?


 – DJ-ing to granie muzyki dla ludzi. Chodzi o to, aby wiedzieć, jaką muzykę zagrać i kiedy. Chodzi o bycie kreatywnym, zarówno jeśli chodzi o muzykę, którą grasz jak i o tą, którą tworzysz. Chozi o to, aby sprawić, byludzie tańczyli, to wszystko.
Pewne psrawy dotyczące DJ-a nigdy się nie zmienią. Np. To zawsze będzie musiało odbywac się w czasie rzeczywistym. Zawsze będziesz też będziesz planować dwa trzy traki do przodu.


Czy komputer nie móglby robić tego wszystkiego za ciebie? Ty jedynie ustawiałbyś utwór i wciskałbyś play.


 – Jednak chodzi tez o to, że ty czerpiesz przyjemność z grania. Jeśli kiedyś zająłbyś się jedynie wciskaniem play, to raczej powinieneś zająć się czymś innym.



Czy zaobserwowałeś jakieś wyraźne reakcje ludzi na twoje techniczne nowinki?


 – Zauważyłem, że od omentu, jak się przestawiłem, potrafię znacznie skuteczniej kontrolowac parkiet. Jesli ludzie nie poczują danego kicka czy bitu, mogę je natychmiast zmienić. Mogę zmieniać dowolnie cue pointy i przedłużyc break down, jeśli zajdzie taka potrzeba. Czuję się bardziej elastyczny niż kiedykolwiek. Jestem szybszy w reakcjach na to, co dzieje się z tłumem. To bardziej ty kierujesz muzyką niż ona kieruje tobą.


Jak dyrygent z orkiestrą składającą się z elektronicznych dźwięków?


 – Tak, to cos takiego. Możesz zrobic naprawdę dużo z muzyką i możesz kontrolować każdy jej aspekt. Mozliwości są nieskończone.


Jakiego set upu używasz podczas swoich live’ów?


 – Wciąż używam zewnętrznego miksera, bo nie przepadam za zintegrowanymi mikserai software’owymi np. W Traktorze. Miksery analogowe brzmią znacznie lepiej i są łatwiejsze w użyciu. Ponadto mam kontroler MIDI Allen & Heath Xone:1D i ekran dotykowy Jazzmutant Lemur.
Do czego używasz ekranu dotykwego?
Jazzmutant to świetne urządzenie. To mój interface do Traktora i uzywam go do kontroli wszystkiego w softwarze. Jeśli nie chę, nie muszę wcale dotykać mojego laptopa. Lemur ma presety pod Traktora, jednak ja ustawiłem swój własny set up.


Dlaczego?


 – Każdy ma swoją ulubioną formułę grania. Wspaniałą rzeczą w Lemurze jest to, że możesz wszystko ustawić po swojemu. Np. Mogę stworzyć większe przyciski dla najważniejszych funkcji. Mogę sprawić, że będzie wyglądał tak, jak chce.


Czy myślisz, że touchscreeny będą coraz populaniejsze wśród DJ-ów?


 – Jest wiele rozwiązań, które nie są idealne w touchscreenach. Nie są jeszcze dopracowane, ale to wciąż niewiarygodnie ekscytujące.


Jakie rozwiązania są potrzebne?


 – Touichsceern ma suwaki, które jak dla mnie nie są potrzebne. Suwaki na ekranie dotykowym są mało funkcjonalne, bo musisz uważać, aby podczas przesuwania nie dotknąć przypadkiem żadnego innego przycisku przez pomyłkę. Coś, czego touchscreen potrzebuje to jakiś fizyczny wyznacznik granicy, aby palce czuły zakres działania. Np. w analogowym mikserze kręcąc potencjometrem czujesz, kiedy osiąga on swój maksymalny zakres. Touchscreen nie ma tego.



Jak myślicie? Jaka współcześnie jest definicja DJ-a? Zarówno Voorn,ale i chyba nikt inny nie ma zadowalającej odpowiedzi.


źródło: beatportal.com


 




Polecamy również

Imprezy blisko Ciebie w Tango App →