Imprezy masowe od 17 lipca: nowe wytyczne ws. klubów muzycznych i imprez plenerowych
Czy nowe zasady organizowania imprez masowych, które wejdą w życie 17 lipca spowodują wysyp wydarzeń czy niekoniecznie?
Od drugiej połowy lipca na trybunach stadionu będzie mogło znaleźć się do kilkunastu tysięcy osób (nawet 14 500 osób będzie mogło wziąć udział w wydarzeniach na PGE Narodowy w Warszawie, 13 500 – na Stadionie Śląskim w Chorzowie), a w dużych halach, takich jak Ergo Arena i Atlas Arena po około 5 tysięcy, a w dużych amfiteatrach, jak np. w kieleckim amfiteatrze na Kadzielni ponad 2 i pół tysiąca.
Jak można przeczytać na stronie gov.pl od 17 lipca zmieni się rozporządzenie regulujące zasady prowadzenie działalności twórczej związanej z wszelkimi zbiorowymi formami kultury i rozrywki organizowane w pomieszczeniach, w tym w salach koncertowych, klubach muzycznych, halach widowiskowo-sportowych oraz na otwartym powietrzu – w amfiteatrach i muszlach koncertowych, a także na otwartych i półotwartych obiektach sportowych. Zmienią się regulacje dotyczące wydarzeń artystycznych i rozrywkowych organizowanych w otwartej przestrzeni – będzie w nich mogło uczestniczyć więcej niż 150 osób pod warunkiem zachowania zasad dystansu społecznego.
Kina, teatry, sale koncertowe, kluby muzyczne, hale widowiskowo-sportowe, amfiteatry i muszle koncertowe będą mogły udostępnić do 50% liczby miejsc na sali. Jak precyzuje rozporządzenie rzędy powinny być zajmowane naprzemiennie, z zachowaniem jednego wolnego miejsca między uczestnikami (w tzw. „szachownicę”). Poza tym uczestnicy wciąż będą mieli obowiązak zakrywania ust i nosa.
Obiekty sportowe na wolnym powietrzu, w tym stadiony (otwarte lub półotwarte, z miejscami siedzącymi lub bez) będą mogły udostępnić do 25% liczby miejsc na widowni – uczestnicy będą mogli zajmować co czwarte miejsce, w rzędach naprzemiennie; w przypadku braku wyznaczonych miejsc na widowni będzie trzeba zachować odległość 2 m pomiędzy widzami, a zakrywanie ust i nosa przez uczestników będzie ich obowiązkiem.
Organizatorzy imprez plenerowych będą mogli zaprosić więcej, niż 150 osób, ale będą musieli:
– zapewnić co najmniej 5 m² na osobę;
– wyegzekwować obowiązek zachowania 2-metrowej odległości pomiędzy uczestnikami;
– wyznaczyć znakami poziomymi miejsc dla publiczności uwzględniających zachowanie dystansu;
– wyegzekwować konieczność zakrywania ust i nosa przez uczestników wydarzenia (chyba że zostanie zachowana odległość nie mniej niż 2 m od innych osób);
– wyraźne oddzielić i oznaczyć teren dla widowni, aby uniemożliwić mieszanie się publiczności z osobami postronnymi, np. spacerowiczami.
Obowiązek zachowania dystansu między uczestnikami wydarzeń nie dotyczy osób wspólnie mieszkających lub gospodarujących, osób, które przyjdą z dzieckiem poniżej 13. roku życia oraz osób, które towarzyszą osobie z niepełnosprawnością lub osobie, która ze względu na stan zdrowia nie może poruszać się samodzielnie.
Co do klubów nocnych i dyskotek – te stanowią osobną kategorię niż klub muzyczny i na razie przepisy ich dotyczące nie zmieniają się.