Novika
Jedni pamiętają Kasię Nowicką czyli Novikę z zespołu Futro, ze współpracy ze Smolikiem, Fiszem, czy 15 Minut Projekt. Owoce tych i mniej znanych kolaboracji zostały zebrane na wydanej w 2004 roku płycie „Feat. Novika” (BMG). Inni lepiej znają Novikę z klubowych parkietów i kolektywu dj’skiego Beats Friendly, który wiosną wydał składankę „Friendly BEats” (EMI) . Jeszcze inni cenią sobie najbardziej jej działalność radiową (Radiostacja, Radio BIS), owocem której były kompilacje: Radio Leniwa Niedziela (2002, Sissy) oraz Polskie Leniwe z 2005 roku (Kayax). Z pozoru więc wszyscy znają Novikę, ale dopiero za sprawą jej debiutanckiego albumu solowego „TRICKS OF LIFE” (27.10.2006, KAYAX) mogą odkryć jej własny świat oraz bardziej dojrzałą osobowość.
Mimo, że za warstwę muzyczną płyty odpowiedzialnych jest wiele osób, Novika wcieliła się w rolę producenta całości albumu, czuwając nad jego koncepcją, udziałem gości, muzyków, asystując przy każdym miksie. Kasia jest też autorką wszystkich tekstów, które odgrywają tu istotne znaczenie. W sposób mniej lub bardziej abstrakcyjny odnoszą się do naszej sfery emocjonalnej, do trudności w komunikacji między kobietą, a mężczyzną, do paradoksów, pułapek i sztuczek, które funduje nam codzienne życie (tytułowe „Tricks of life”).
Na płycie znajdziecie piosenki, których autorami lub współautorami wraz z Noviką są: Envee (Niewinni Czarodzieje), Smolik, Tomek Ziętek (Loco Star), Artur Rojek, Mariusz Szypura (Silver Rocket), Tim Flavio oraz debiutanci: Rawel (Sławek Hryniewiecki) i Good Paul.
Wokalnie Novikę w kilku utworach wspierają: Sqbass, Marsija (Loco Star), Aga Murawska. Nie zabrakło też żywych instrumentów, m.in. fortepianu (Sławek Jaskułke), wiolonczeli i kwartetu smyczkowego pod wodzą Patryka Rogozińskiego, trąbki (Tomek Ziętek), harfy (Kasia Kolbowska, klarnetu basowego (Pablo Pełczyński). Miksem dodatkowo zajęli się: Bogdan Kondracki, Sebastian Witkowski i Mariusz Szypura.
Tricks of Life to opowieść z pozoru lekka, na dnie smutna, ale na pewno niezwykle wciągająca.
O powstawaniu płyty opowiada Novika:
Prace nad płytą rozpoczęły się w sierpniu 2005 roku. Początkowo miało być tradycyjnie: zbieranie podkładów od różnych producentów, wymyślanie wokalu i gotowe. Zależało mi jednak, żeby to moje pomysły były punktem wyjściowym piosenek, a nie wizja z góry narzucona przez muzykę. Odłożyłam więc na bok te podkłady, które już otrzymałam i zaczęłam szukać w mojej głowie. Nagrałam w domu 4 piosenki acapella od razu z tekstem. Nie mogłam się potem doczekać, kiedy Tomek Ziętek czy Tim Flavio dopasują do tych wokali muzykę według własnej interpretacji. Efekt był dla mnie na tyle ekscytujący, że od razu dostałam kopa do dalszych działań.
Czasem prace wyglądały inaczej.
Od Rawela, którego do tej pory nie poznałam osobiście i Good Paul’a pocztą otrzymałam wybrane wcześniej szkice. Potem trochę za ich plecami nagrałam wokal, dodałam kwartet smyczkowy z aranżacją Patryka Rogozińskiego, harfę w „Common Tear”, głos Japonki Aiko i Agi Murawskiej w „Mikawa Miya”. Na koniec jeszcze sporo od siebie dodali odpowiedzialni za miks Sebastian Witkowski oraz Bogdan Kondracki i tym razem z kolei oryginalni autorzy otrzymali formę, która znacznie odbiegała od początkowej.
Najmniej zmian wprowadziłam do singlowego „Tricks”, który otrzymałam od Envee’ego. To była piękna, nienaruszalna forma, do której od początku pasował mi duet ze Sqbass’em. Wiedziałam jaki dialog chcę stworzyć i jak zacząć pisenkę, ale dalej melodia szła mi odpornie. Kiedy Sqbass przesłał mi mailem swoje pomysły, wymiękłam. To jedyny kawałek, w którym ktoś inny odpowiada częściowo za linię wokalu.