Recenzje

10 specjalistycznych pytań: Roberto Bedross

Roberto Bedross popisał się już kilkoma udanymi produkcjami i remiksami. Pamiętacie go zapewne z remiksów dla Miqro & Maiqela, albo z własnych numerów „Release Yourself” czy „Vixa in Africa”. Dziś odsłania Wam kilka tajników swojego warsztatu.

1. Sample czy wtyczki (analogi)?

Jako, że dzialam w programie Reason, używam sampli i banków brzmień „rfl”. Nie używam wtyczek VSTi ani zewnętrznych syntezatorów.

2. Mixdown i mastering samemu czy u specjalisty?

Mixdown i mastering robię sam. Tylko raz się zdarzyło, że masteringiem utworu „Vixa in Africa” zajęła się wytwórnia Starlight. Zamierzam jednak w niedalekiej przyszłości podesłać kilka utworów do speca w tej dziedzinie i zobaczymy jaki będzie efekt.

3. Kawałek gotowy w pół dnia czy w parę tygodni?

Różnie bywa, nie ma na to reguły. Z doświadczenia jednak wiem, że utwory, które powstają w krótszym czasie często są lepsze od tych, nad którymi pracuję dłużej. Jest wtedy mniejsza szansa, że coś przekombinuję i że utwór mi się znudzi już w trakcie tworzenia, co znacznie obniża kreatywność i chęci do dalszej pracy nad danym utworem. Bywają jednak kawałki, nad którymi siedzę po kilka tygodni, bo albo zatnę się w pewnym momencie i nie mam pomysłu „co dalej”, albo nie jestem zadowolony z brzmienia. Bywa też tak, że po długim czasie wracam do starych projektów.

4. Loopy czy nie loopy?

Używam loopów, ale praktycznie zawsze je modyfikuję. Żle się czuję, jak wstawiam „gotowca” 🙂

5. Tworzenie w nocy czy w dzień?

Mieszkam w bloku, więc sąsiadom raczej nie podobałoby się, gdybym hałasował w nocy 😉 Mógłbym używać słuchawek, ale wolę od początku powstawania utworu kształtowac jego brzmienie i robić miks na bieżąco, a do tego potrzebny jest „normalny” odsłuch. Co jakiś czas jednak robię sobie nocne sesje.

6. Najpierw stopa, bas czy leady?

Z reguły zaczynam od stopy, ułożenia rytmu i uzyskania jakiegoś fajnego groove. Później to już zależy od pomysłu.

7. Improwizacja przy sprzęcie czy pomysły przynoszone z ulicy do domu?

Raczej improwizacja. Czasami mam w głowie jakąś wizję i pomysł na utwór, ale wszystko i tak weryfikuje się, jak siadam przy sprzęcie i zazwyczaj wychodzi inaczej niż zamierzałem 🙂

8. Podsłuchiwanie innych producentów czy uciekanie od inspiracji i szukanie własnego brzmienia i konstrukcji?

Nie da się uciec od inspiracji. Zawsze coś nas inspiruje do tworzenia, niekoniecznie utwory innych wykonawców. Słuchając ulubionych kawałków pewne rozwiązania, melodie, schematy zostają w głowie mimowolnie i potem wykorzystuje się to w swoich produkcjach. Nigdy jednak nie kopiuję, zawsze staram się dać jak najwięcej siebie. Ciągle wyrabiam swój własny styl i nawet jeśli podpatrzę u kogoś fajny patent, to wykorzystuję go na swój sposób.

9. Jeden software (jaki) czy różne?

Do produkcji używam tylko Reasona, do masteringu natomiast Sound Forge + wtyczki, m.in. PSP Vintage Warmer, Wave L3 UltraMaximizer, Oxford Dynamics Native. Zastanawiam się jeszcze nad Logicem, jak zaopatrzę się w Maca, to na pewno go przetestuję.

10. Remiksowanie czy autorskie produkcje ponad wszystko?

Częściej remiksuję. Wynika to głównie z tego, że dostaję sporo propozycji na remiks. W 2011 roku planuję jednak wypuścić więcej swoich autorskich produkcji.

P.S. Przy okazji sprawdźcie najnowszy numer Bedrossa razem z Eddie D 'First Love’




Polecamy również

Imprezy blisko Ciebie w Tango App →