Technics SL-DZ1200 – cyfrowa rewolucja ?
Nośniki i odtwarzacze cyfrowe przygotowane specjalnie z myślą o DJ’ach i klubach coraz widoczniej zdobywają rynek. W samej Polsce w wielu dużych klubach możecie zauważyć coraz częstszą tendencję chowania lub braku gramofonów na konsolecie na rzecz ich „cyfrowych” odpowiedników.
Większość firm z branży wypuściła już na rynek swoje bardziej lub mniej znakomite produkty, jak chociażby Pioneer, którego tzw. „tysiączki” stały się niejakoby standardem na tej płaszczyźnie i na większości event’ów obok gramofonów Technicsa, stoją właśnie te modele cyfrowych odtwarzaczy Pioneera. Wielu top’owych DJ’ów coraz częściej ostatnio rezygnuje z grania z vinyli na rzecz techniki cyfrowej. Wstarczyło przyjrzeć się 4 godzinnemu występowi Tiesto we Wrocławiu by zauważyć, że większą część seta grał właśnie z płyt CD.
Obecnie niemal każdy producent gramofonów, ma ich „cyfrowe” odpowiedniki, które mniej lub bardziej symulują ich „analogowych” braci. Jednak żaden producent nie poszedł tak daleko w samej technologii wiarygodnego oddania fizyki grania z analogów jak firma Technics, która jak wszyscy wiemy wiedzie prym w produkcji gramofonów i raczej nic się nie zapowiada, by ktoś im tą palmę pierwszeństwa odebrał.
Technics, który oficjalnie przepowiedział kres rynku vinylowego na rok 2009, wypuscił jakiś czas temu produkt z myślą o fanach i użytkownikach legendarnych gramofonów serii 1200. Tymsamym posunięcie firmy miało nie jako na celu sprawienie, by m.in. Ci właśnie użytkownicy przenieśli sie na jego cyfrowy format. Doświadczenie, które zdobyli na jego analogowym poprzedniku, sprawiłoby że bez problemu mogliby zaadoptować się na jego cyfrowej platformie jeszcze bardziej rozwijając własne umiejętności. Technics tworząc ten „cyfrowy gramofon” zrobił niemal wszysto, by to co zaplanował stało się faktem. Wystarczy, że weźmiemy pod lupę sam napęd talerza. Jest on taki sam jak w modelach 1200, przez co już przy pierwszym kontakcie mamy wrażenie, jakbyśmy dotykali talerz „analoga”. Co się z tym dalej wiąże moment obrotowy jest taki sam, więc obraca się również identycznie jak w jego analogowym odpowiedniku. Co było do tej pory niemożliwe – Technics opatentował. I nawet dzęki specjalnej płycie położonej na talerzu, możemy bez problemu czuć się jak na prawdziwym analogowym decku. Screatching oraz zabawa samą płytą umożliwia nam niemal identyczne efekty i wrażenia, które do tej pory były osiągalne tylko przy zabawie prawdziwym vinylem. Jednak na samym odwzorowaniu gramofonu, funkcje SL-DZ1200 się nie kończą. Jest to dalej w końcu odtwarzacz CD, a co za tym idzie ma w sobie masę innych, innowacyjnych możliwości, które posiadają właśnie odtwarzacze CD. Mowa tutaj o samplowaniu, nakładaniu loop’ów, dodawaniu efektów, czy nawet natychmiastowe skoki do ustalonych przez siebie punktów CUE. Również nośniki, które obsługuje ten cyfrowy gramofon nie ograniczają się tlyko do płyt CD-R, ale sprawnie współpracuje także z płytami CD-RW i nagranym na nich materiale w postaci plików mp3, jak również z cyfrowymi kartami pamięci. Na sam koniec Technics, dostarcza nam tryb, który nie był do tej pory osiągalny w żadnym innym sprzęcie – a mianowicie tryb, w którym cyfrowe dźwięki brzmią z charakterystyką vinylowej płyty.
Czyżby Technics starał się wyznaczyć nowy standard i stworzyć nową legendę tyle, że tym razem wśród odtwarzaczy CD? Czas pokaże…
Dane techniczne:
Odtwarzacz CD z pełnowymiarowym talerzem 12″ o napędzie bezpośrednim
Punkt CUE ustawiany poprzez talerz
Moment obrotowy: 1,5 kg
Współpraca z mediami: CD, CD-R, CD-RW, SD, MP3, AAC
Każdy format może być przetwarzany przez każdy moduł
Bardzo wierna symulacja winyla
Zaawansowany skrecz w czasie rzeczywistym
Samplowanie w czasie rzeczywistym z perfekcyjnym loopowaniem
Moduł efektora z synchronizacją beatu
Automatyczny analizator tempa BPM
Odtwarzanie do tyłu i przodu
Zakresy pitch control (zmiany tempa) +/- 8 / 16 / 33 / 50 %
Tryb Free Wheel świetnie emulujący pracę z winylem
Rozbudowany sampler z dedykowanymi przysiskami (4)
Kontrola hamulca
Funkcja Pitch Lock (inaczej master tempo)
Kontrola tempa przez dotyk talerza
Cyfrowe wyjścia
Izolator wibracji zapewniający ochronę przed wstrząsami
Zapis sampli i ustawień na karcie SD
Rozbudowane zarządzanie punktami Cue
Dedykowane przyciski dla Cue (4)
Rozbudowany wyświetlacz
Płyty ładowane od frontu
Fenomenalna emulacja brzmienia winyla
Możliwość sterowania z zewnątrz
Tekst: Roman COMPOD Majewski / saer