Rozkład jazdy niczym partytura
Wszyscy znamy konwencjonalne metody zapisywania wydarzeń midi, czy też – jak kto woli – nut. Ale ani tradycyjna pięciolinia, ani też minimalnie tylko bardziej futurystyczny piano roll, ani nawet gitarowa tabulatura, nie są jedynymi w branży metodami transkrypcji dźwięku na pismo. Choć zmierzam tu całkowicie do czegoś innego, istnieje cała masa alternatywnych notacji stworzonych przez muzyków na ich własne potrzeby – żeby daleko nie szukać, jedne z ciekawszych tworów współczesnych w tej dziedzinie są autorstwem polskiego kompozytora, Krzysztofa Pendereckiego, a przedstawiona poniżej „Muzyka na taśmę magnetofonową” to nic innego, jak eksperymenty dźwiękowe Andrzeja Dobrowolskiego (przykładów szukajcie w załącznikach). Z rzeczy bliższych naszej elektronicznej duszy, warto wymienić zaprojektowany do Cubase 6 sposób zapisywania modulacji dosłownie „na” wysokości dźwięku , a także opatentowany, opracowany i wymyślony przez Johna Carluccio, Ethana Imboden oraz Raymonda Pirtle zapis TTM, opisujący… Skreczowanie (gigantyczny samouczek na stronie podanej pod artykułem). Piano roll – Cubase 6 Turntable Transcription Methodology (TTM) – jak zapisać skrecz? W ten sposób, wymieniając kilka ciekawostek, doszliśmy do sedna sprawy, czyli nowojorskiej sieci metra, która przekształcona w wirtualną reprezentację odjazdów pociągów, tworzy oryginalną dość koncepcję formy zapisu muzyki. Sprawdźcie zresztą sami – prawda, że inspirujące? ps. Wirtualnymi strunami można grać samemu – wystarczy przeciągnąć przez którąś z nich przytrzymany lewy przycisk myszki. |