Musicradar.com, portal
zrzeszający wydawnictwo odpowiadające m.in. za magazyn Future
Music, wybrał ostatnio czterdzieści najbardziej
charakterystycznych, najlepszych i kultowych już barw brzmień
syntezatorów. Każde z nich miało swój wkład w historię muzyki
elektronicznej. W zestawieniu znalazło się w zasadzie wszystko, od
charakterystycznych plumkań Faithless, po niepowtarzalną,
moroderowską linię basową z „I Feel Love”. Numer jeden, choć
z całą pewnością zasłużenie znalazł się na liście, zaskoczył
nas niesamowicie.
Celowo nie zamieszczamy
filmu – najpierw wpiszcie swojego faworyta, a potem skonfrontujcie
z ostatecznym wynikiem, albo jeszcze lepiej: spróbujcie wykręcić
dźwięk według opisu, a potem zgadujcie z czego pochodzi 😉
Oto minimalnie
zmodyfikowany na potrzeby ukrycia producenta i utworu, słowny instruktaż Musicradar, opisujący jak wykręcić takie brzmienie. Wersję wideo znajdziecie w załącznikach. Tam też szukajcie pełnego zestawienia!
Oryginalną bronią
wybraną przez artystę był Nord Lead 3, ale każdy trójoscylatorowy
syntezator da sobie z tym radę. Sekretem są trzy przebiegi
piłokształtne – pierwsze dwa powinny być oddalone od siebie o
oktawę, dla ładnego, grubego brzmienia. Trzeci powinien być cztery
półtony poniżej niższego z oscylatorów, tworząc durowy
dwudźwięk.
Zarówno obwiednie
filtrów jak i głośności są nieustannie zmieniane, nadając
mnóstwo ruchu i ekscytacji, gdy przechodzą z krótkich dźwięków
do długich, otwartych i rozciągniętych brzmień.
By uzyskać taki
dźwięk, użyjcie filtra dolnoprzepustowego 24dB i odcięcia około
30%. Dodajcie trochę rezonansu i mnóstwo zależności filtra od
obwiedni ADSR. Ustawcie ją na zerowy Attack, 50% Decay,
30% Sustain i Release na 60%. Obwiednia głośności
powinna mieć wszystkie wartości na zero i Release
na 30%. Wreszcie włączcie portamento z krótkim, stałym czasem
glissando (glide).
W
utworze jest również mnóstwo różnych warstw tego samego
syntezatora. Sprawdźcie kwadratowy bass, który gra tą samą linię.
Połączony jest z pogłosem i chorusem i tak samo jak lead, zmienia
się w trakcie trwania utworu. Geniusz.
|