Jak ma się rynek festiwalowy po pandemii? Oto statystyki
Czy organizatorzy największych wydarzeń muzycznych spodziewają się wzrostu frekwencji w tym roku? Jak pandemia wpłynęła na rozwój branży festiwalowej oraz jak będzie wyglądać tego sezonu? Sprawdź!
Okres pandemii a branża festiwalowa
Ostatnie dwa lata przyniosły niepewność, uczucie, które jeszcze nie wygasło i które bardzo wpłynęło na przemysł muzyczny i występy na żywo. Mimo to wiele osób uczestniczy w przynajmniej jednej imprezie, co zdecydowanie daje się odczuć wraz z rozwojem zainteresowania wokół muzyki elektronicznej. Rok 2022 przejdzie do historii jako ten najbardziej wyczekiwany oraz najbardziej zapełniony pod względem ilości różnego rodzaju wydarzeń czy festiwali muzycznych.
Przeczytaj także: Jak przebiegają prace nad Sunrise Festival 2022? Sprawdź video
Ostatnie dwa lata przyniosły niepewność, uczucie, które jeszcze nie wygasło i które bardzo wpłynęło na przemysł muzyczny i występy na żywo. Mimo to wiele osób uczestniczy w przynajmniej jednej imprezie, co widać w ich liczbie, a same statystyki dotyczące największych festiwali czy wydarzeń muzycznych są coraz częściej udostępniane. Viberate przeprowadziło niedawno raport dotyczący wyników festiwali i wydarzeń w tym półroczu w porównaniu z rokiem ubiegłym, kiedy to nastąpiło małe otwarcie na ich realizację.
Wpływ statystyk na powrót do „stabilności” festiwali
Viberate, będąc obecnie jednym z największych kolektywów zajmujących się statystykami dotyczących muzyki, przeanalizowało zarówno trendy, jak i elementy, które umożliwiły powrót sezonu festiwali i imprez w najlepsze. Spośród trzech największych festiwali na świecie Ultra jest najbardziej obciążony muzyką EDM, ponieważ jego ogromny line-up jest wypełniony jedną trzecią artystów elektronicznej muzyki tanecznej.
Po nim następuje house DJ’s z ponad 20% reprezentacją Tomorrowland, imprezy z najbardziej ambitnym line-upem artystów.
Jeśli chodzi o rozkład geograficzny, najwięcej imprez związanych z muzyką elektroniczną odbywa się w USA (19), następnie w Holandii (11), a potem we Francji (10). Pierwsze pięć pozycji w kolejności malejącej zajmują Untold Festival, Lollapalooza Brazil, Ultra Miami Festival i Electric Daisy Carnival Las Vegas, pozostawiając pierwszą pozycję Tomorrowland, najlepiej radzącemu sobie festiwalowi.
Dane zmieniają sposób, w jaki organizatorzy wybierają swoje line-upy. W naszej ankiecie 68% organizatorów stwierdziło, że sprawdza słuchaczy Spotify, obserwatorów Instagrama i podobne statystyki. Znalezienie artystów z silną lokalną bazą fanów jest kluczowe dla sprzedaży biletów. Dlatego poleciłbym profesjonalną analitykę muzyczną Viberate wszystkim którzy chcą dopracować swoje strategie rezerwacyjne i promocyjne i jak najszybciej wrócić do stanu sprzed pandemii– Vasia Vebel, co-founder Viberate w wywiadzie dla edmtunes.com.
Kiedy organizatorzy festiwali zostali zapytani o to, czy frekwencja na festiwalach wzrośnie, połowa respondentów nie spodziewała się wzrostu frekwencji na festiwalach w 2022 roku w porównaniu do ostatniej edycji festiwalu. 26,6% spodziewa się jej wzrostu do 25%, 21,0% między 25 a 100%, a prawie nikt nie spodziewa się więcej. Co ciekawe, wśród festiwali, które nie spodziewają się wzrostu frekwencji, przeważają te małe (do 5 tys. gości). Jakie wydarzenie muzyczne waszym zdaniem wypadnie w tym roku najlepiej? Dajcie znać na Facebooku.