Darmowe sample perkusyjne
Zagraniczny magazyn Computer Magazine znany jest z dodawania mnóstwa pełnowartościowych wtyk i sampli na płytach za darmo. Jeśli potrzebujecie dobrych darmowych narzędzi – nie mogliście trafić lepiej. Vstki Zebra i Genesis w wersjach CM zdobyły uznanie setek użytkowników na świecie, a to tylko dwie z najbardziej znanych…
Jednak dziś nie o nich mowa. Mało kto wie, co dalej dzieje się z wysokiej jakości paczkami brzmień perkusyjnych. Po oficjalnym wydaniu w czasopiśmie, umieszczane są na serwerze wydawnictwa i udostępnione za darmo. Koło kilku tysięcy darmowych próbek nie można przejść obojętnie… Link do podstawowej paczki 1000 dźwięków znajdziecie w załącznikach. Wewnątrz archiwum podzielone na pojedyncze dźwięki, zestawy perkusyjne i loopy w formacie REX. Jedyne o co proszą autorzy to nie używanie ich w celu ponownej sprzedaży.
Gratis kilka porad!
1. Bądź uniwersalny – naucz się pracy zarówno z loopami jak i pojedynczymi samplami.
2. Nie przesadzaj z subbasem – tony poniżej 60 Hz mogą zabić brzmienie.
3. Bądź sobą, znajdź swój groove – oryginalność przede wszystkim.
4. Nie programuj loopów jak maszyna – warto porozsuwać uderzenia kawałek od prowadnic i linijek, dobrze do tego używać nawet najprostszych klawiszy czy padów perkusyjnych (takich jak ten na obrazku poniżej
5. Składaj pojedyncze dźwięki z kilku – jeśli brakuje Ci czegoś w brzmieniu sampla, nałóż kilka tego samego rodzaju na siebie.
6. Zmieniaj wysokość sampla – czasem to kluczowe dla lepszego „klejenia się” loopa.
7. Używaj więcej niż jednego sampla dla Hi-Hatów – uzyskasz dużo bardziej realistyczne brzmienie!
8. EQ ! – zawsze obcinaj niskie tony w samplach które ich nie używają (cyki)
9. Dodawaj „werble – duchy” o niskiej głośności – łatwy sposób na uzyskanie ciekawej rytmiki
10. Kick (i bas) w mono – raz, że lepiej będzie brzmiało jeśli klub ma nagłośnienie mono (co się zdarza z wielu praktycznych przyczyn), dwa że energia utworu powinna znajdować się w środku… Nierzadko o energii stanowi właśnie stopa i bas
11. Nie za dużo pogłosu – za dużo reverbu zamuli brzmienie
12. Mieszaj brzmienia syntetyczne z akustycznymi
13. Odwrócenie sampla może dać ciekawe rezultaty, zwłaszcza cyków
I najważniejsze… Ignoruj podobne poradniki, bo cytując Roberta Henke „whatever sounds good – sounds good” – „wszystko co brzmi dobrze – brzmi dobrze”. To tylko rady, nie wytyczne. Najważniejszy w muzyce jest przecież słuch.