Chrystus jest DJem ?
Chrystus Frasobliwy z słuchawkami na uszach reklamujący piwo ?. TAK. Na litwie rozpoczęła się najnowsza kampania reklamowa litewskiego piwa „Kalnapilis”. Producenci tego złocistego napoju namawiają do kupna ich produktu i wygrania tymsamym płyt CD z litewskimi hitami.
Zdanie „Bóg jest Djem” (God is a DJ) w ostatnim czasie dość często pojawiało się w świecie muzyki klubowej. Taki tytuł miał utwrór grupy Faithless, pod podobnym tytułem: „God is my DJ” ukazał się film pełnometrażowy ukazujący kulisy imprezy Sensation. Tym razem wizerunek Chrystusa Frasobliwego został wykorzystany w celach reklamowych. Cała sytuacja spotkała się z ogólnym oburzeniem pośród społeczności polskiej na Litwie jak i samego Litewskiego Kościoła. Rzeźba zatroskanego Chrystusa siedzącego na kamieniu, wykorzystana w kampanii reklamowej jest bardzo popularna na Litwie. Można spotkać ją przy drogach, w kościołach i na cmentarzach, dlatego też gdy ta sama rzeźba w słuchawkach Djskich pojawiła się na bilbordach w całym kraju wzbudziło to bardzo negatywne nastroje wśród ludzi spośród których zdecydowana większość to katolicy.
W ubiegły wtorek na posiedzeniu Biskupów Litwy przyjęto oświadczenie w którym czytamy iż „wizerunek Chrystusa Frasobliwego nie jest jedynie symbolem sztuki ludowej”. W oświadczeniu episkopatu czytamy: „Dla katolików – to wizerunek Jezusa Chrystusa, Syna Bożego. Większość wierzących poczuła się dotknięta i oburzona tym, że wizerunek Zbawiciela ze znakami męki – wieńcem cierniowym na głowie – został wykorzystany do reklamy piwa”. Biskupi zaapelowali o wycofanie reklamy.
Kierownictwo działu marketingu browaru w odpowiedzi na pisma Biskupów odpowiedziało, iż reklama nie miała na celu obrazę uczuć chrześcijan. Nie zapałda jescze ostateczna decyzja o wycofaniu reklamy. Wiadomo jednak, że to polska społeczność jako pierwsza zareagowała w tej sprawie na łamach polskiego dziennika „Kuriera Wielińskiego”. Zaraz po tej publikacji „Tygodnik Wileńszczyzny” zaapelował o bojkotowanie wyrobów browaru, który obraża uczucia chrześcijan.
Czy Waszym zdaniem, wykorzystywanie wizerunku Chrystusa w reklamach np. imprez jest stosowne ?
Tekst: Roman COMPOD Majewski
źródło: gazeta wyborcza