Boys Noize opowiada o 10 największych sztosach wszech czasów
Lata temu acid house był najpopularniejszym – i jednym z niewielu w ogóle – gatunkiem muzyki elektronicznej na świecie. Dziś z jego dawnych mesjaszów ostali się nieliczni. Za największego z nich uznać trzeba Alexandra Ridhę, znanego nam dobrze jako Boys Noize. Oto jego dziesięć wielkich klasyków, wraz z komentarzem.
Phuture – Acid Tracks
Kiedy po raz pierwszy usłyszałeś Acid Tracks?
Dobre pytanie. To mogło być pod koniec lat osiemdziesiątych, bo
mam starszego o dziesięć lat ode mnie brata i, gdy byłem
dzieckiem, zwykł słuchća wszystkich tych wczesnohousowych utworów
od Farley Jack Master Funk, Steve Silk Hurley i z pewnością
niektórych z wydawnictw Trax.
Kiedy sprawiłeś sobie swoje pierwsze urządzenie Rolanda?
Kupiłem TR 808 Rolanda sześć albo siedem lat temu, kosztowało
około siedemset euro na eBay. Brzmienie stopy, werbla, tomów,
hi-hatów – wszystko brzmi niesamowicie. Użyłem go od razu na
prawie wszystkich kawałkach, jak „War”, „Lava Lava”, „The
Battery”, „Arcade Robot”, „Dont Believe The Hype” a nawet
na moim własnym remiksie Feist. 808 jest fajny i łatwy w
zaprogramowaniu, nie to co Roland TB 303.
Josh Wink – Higher State Of Consciousness
Czy to pierwszy kawałek, o którym myślą ludzie gdy słyszą
„acid house”?
Prawdopodobnie tak. To był pierwszy utwór, który wyszedł z
podziemia.
Czy sądzisz, że acid house pokazał ci sposób prezentowania
całkiem bezkompromisowych, undergroudowych brzmień w komercyjny
sposób?
Myślę, że acid stał się tak po popularny przede wszystkim
dzięki jego połączeniu brzmieniowemu z 606, 707, 808 czy 909, ale
bardziej dzięki temu, że acidowe kawałki były tak naprawdę
improwizowanymi sesjami, kręceniem brzmienia z ich niesamowitymi
filtrami i zmienianiem w tym samym czasie pętli perkusyjnych na
sekwencerach. Nie było recepty na to, jak zaaranżować kawałek.
Wtedy nie było tak prosto aranżować klubowe kawałki z wielkimi
dziurami i innymi rzeczami, więc w acid housie było coś
nieprzewidywalnego.
Mantronix – Bassline
Jaki jest według ciebie związek pomiędzy różnymi stylami
wokalnymi – hip hopem, popem, itp. – i muzyką taneczną?
Szczerze mówiąc, nie myślę, że łatwo jest stworzyć
nawalający utwór taneczny, a potem napisać pełny kawałek na jego
bazie. Muzyka klubowa żyje swoją energią dźwięków, pętli i
perkusji. Nigdy nie byłem fanem zbyt dużej ilości wokali w
kawałkach klubowych, ale w tym od Mantronix wyszło to dobrze. Jest
jednak znacznie wolniejszy, ale uwielbiam próby połączenia acidu z
rapem i stworzenie z tego popu. To dla mnie najbardziej futurystyczna
i romantyczna koncepcja popu.
Pracowałeś z kilkoma znanymi gwiazdami popu – co według
ciebie wnoszą innego, niestandardowego?
Pracuję ze Spank Rock i jest on z pewnością kimś otwartym na
wypróbowanie dziwnych i nowych rzeczy – tak samo jest z Kano, dla
którego ostatnio produkowałem. Praca ze znanymi artystami może być
trudna, bo mimo tego, że mogą nie mieć nic przeciwko tworzeniu
szaleństw, wytwórnie płytowe i ich A&R nadal pracują w ich
„starym” systemie; zamiast tworzyć trendy, podążają za tym,
co sprawdza się teraz. Mogę to jednak zrozumieć: każdy boi się
stracić swoją pracę, a wielkie wytwórnie tracą tyle pieniędzy,
że nie ma wiele miejsca na pójście nowymi drogami.
Essit Muzique – Essit Muzique (DAP)
To Holenderski kawałek, a Europa ma za sobą historię brania
amerykańskich stylów tanecznych i robienia ich bardziej…
Europejskimi.
Prawdą jest, że wczesny house i techno mają swoje korzenie w
Ameryce, ale moje pokolenie, w pewnym sensie, odwróciło to, każdy
patrzy na Niemcy, UK albo Francję, by zobaczyć co będzie dalej. I
to również nieustannie się zmienia. Świetnie jest widzieć, że
co kilka lat jest nowa energia pochodząca z jakiegoś kraju – jak
na przykład Niemcy w latach 2003-2005, Francja 2005-2007 i Wielka
Brytania 2007-2009.
Co podoba ci się w programowaniu tego kawałka?
Jest tak różnorodny. Można zostawić go grającego
długi czas i nie nudzi się.
Rob Acid – Prodeux
Czy to „zabawny” acid? Co go takim czyni?
To tylko ta zabawna, wesoła, acidowa partia i te mocne beaty –
prawie jak gabba.
Czy jesteś czasem oskarżany o lubienie „głupiej”
albo „niepoważnej” muzyki?
O tak, jestem kolekcjonerem głupiutkiej muzyki. Generalnie
uważam, że muzyka powinna w większości być dla zabawy, a
niektórzy ludzie biorą ją znacznie zbyt serio. Ale zarazem szanuję
też to.
808 State – Flow Coma (AFX remix)
Czy to acid w swoim najtrudniejszym wydaniu?
To acid stworzony przez mózgi. On jest naprawdę niewiarygodnym
muzykiem i producentem. Wiecie, dziewięćdziesiąt procent acidu
jest dość proste, ale to acid na innym poziomie.
Brzmienie acidowe zawsze było popularne wśród outsiderów i
bardziej ezoterycznych producentów jak AFX. Myślisz, że nadal są
nowe rzeczy, które można z nim zrobić?
Tak, tak myślę. Po tym jak wydaliśmy kompilację „Super
Acid”, wielu młodych producentów przyszło do mnie i mówiło, że
chcą próbować robić acid, ale w stylu UK funky, dubstepu, itp.
Niesamowicie również byłoby zobaczyć w top 10 kawałek popowo
acidowy.
Mu – Paris Hilton
Czy jest coś, co trzeba powiedzieć o utrzymaniu prostoty, jak w
tym kawałku?
Tak, w zasadzie nie jest łatwo utrzymać prostotę, a najlepsze
kawałki to te proste. Ten utwór jest fajny, bo łączy w sobie
perkusję i wokale od szalonego Mu. To jak afrykański czy azjatycki
acid jack.
Czy słyszysz dziś wpływy acidu takiego jak ten w dużej części
muzyki?
Niekoniecznie; tak naprawdę oddala się od tego, bo większość
producentów klubowych robi kawałki zbytnio według przepisu jak je
aranżować. W acidzie chodzi o tę sesję live.
Edge Of Motion – Set Up 707
Był to ważny kawałek dla ciebie, jeśli chodzi o odkrywanie
acid house’u?
Zawsze byłem wielkim fanem wydawnictw labelu Djax-Up i odkryłem
to pod koniec lat dziewięćdziesiątych, gdy pracowałem w sklepie z
płytami – po prostu przerzucając stare kawałki, by odkryć perły
jak ta. To głupi, acidowy nawalacz.
Bam Bam – Where’s Your Child
Jak ludzie teraz reagują na acid na parkietach?
Młode pokolenie osiemnasto-dwudziestojednoletnich dzieciaków i
raverów oczywiście nie jest tak obeznanych z brzmieniem jak kolesie
kilka lat starsi. Ale sądzę, że to dobry czas i ważne jest
miksować te kawałki i dźwięki z innymi rzeczami. Ludzie są
szczęśliwi, gdy słyszą dobrą partię acidową – myślę, że
to coś, czego nie można wyłączyć. Gram ten utwór od czasu do
czasu i wydaje się, że dzieciaki naprawdę reagują tak samo jak
dwadzieścia lat temu. Acid należy do klubów, a acid house czyni
ludzi szczęśliwymi.
Plastikman – Gak
Plastikman wypowiadał się o tym, jak świetna jest scena klubowa
w Berlinie. Co sądzisz o niej, porównując do UK?
Gdy robię muzykę, biorę inspirację na różnych poziomach i
mieszkanie w Berlinie mogło również zainspirować moje brzmienie.
Bez wątpienia scena klubowa w Berlinie jest świetna, ale w
ostatnich kilku latach czuję się bardziej inspirowany przez
brytyjską scenę klubową, bo jest bardziej zróżnicowana. W
Berlinie wielu DJ-ów i producentów podąża za szałem na kogoś
jak Richie Hawtin albo Ricardo Villalobos i czuję, że w UK jest
znacznie więcej młodych producentów i DJ-ów których nie obchodzi
jakie brzmienie jest modne. Po prostu robią swoje i kocham to.
Źródło: thequietus.com