Amon Tobin ISAM LIVE na VI edycji Festiwalu Tauron Nowa Muzyka!
Amon Tobin ISAM LIVE na VI edycji Festiwalu Tauron
Nowa Muzyka!
Piętnaście lat obecności na scenie, siedem albumów, które
pomogły definiować brzmienie muzyki przełomu tysiąclecia,
olbrzymi szacunek krytyków i rzesza oddanych fanów, którzy z
niecierpliwością wyczekują na jego kolejne nagrania. Trudno chyba
znaleźć drugiego artystę, który rozpoczynając od niszowego
gatunku, jakim był bez wątpienia drum and bass w połowie lat
90-tych, osiągnął status jednego z najciekawszych twórców
muzyki, równie dobrze sprawdzającej się w filmach, grach video,
jak i na klubowych parkietach.
Już jego debiutancki album, wydany w 1996 roku przez niewielką
wytwórnię Ninebar był dowodem na to, że na nieco skostniałej
drum and bassowej scenie pojawił się artysta całkowicie osobny,
skupiony na tworzeniu tak połamanych rytmów, jakich nikt wcześniej
nie próbował i potrafiący oprawić je w niecodzienne sample,
pieczołowicie wygrzebywane z gigantycznej biblioteki zapomnianych
nagrań. Nic więc dziwnego, że płyta wydana pod pseudonimem Cujo
momentalnie zwróciła uwagę założycieli legendarnej wytwórni
Ninja Tune i zaledwie rok później doczekała się reedycji w ich
katalogu, bardzo szybko zyskując status jednego z najważniejszych
albumów ostatniej dekady XX wieku.
Brazylijski mistrz break-beatowych połamańców nie miał jednak
zamiaru spoczywać na laurach i zaledwie rok później dostarczył
coraz liczniejszym zastępom swoich fanów krążek zatytułowany
Bricolage, uznawany dziś powszechnie za klasyczne arcydzieło muzyki
elektronicznej. Płyta momentalnie trafiła na wszystkie
najważniejsze podsumowania najciekawszych albumów dekady, a jej
autor mimo młodego wieku – miał wówczas zaledwie 25 lat –
został okrzyknięty Milesem Davisem muzyki elektronicznej. Była w
tym oczywiście spora doza przesady, nie da się jednak ukryć, że
zawarta na tym albumie mieszanka ostrych jazzowych brzmień z
junglowym rytmami była czymś tak nowym i świeżym, że niewielu
ludzi było w stanie przejść obok niej obojętnie. Z podobnie
gorącym przyjęciem spotkała się jego kolejna płyta –
pochodzące z 1998 roku Permutations – na której w pełni pokazał
zakres swoich kompozytorskich umiejętności, prezentując zestaw
utworów, w których jazzowe sample mieszały się z ciężkimi
rytmami i prawie ambientowymi przestrzeniami, tworząc niezwykle
klimatyczny album, który wywarł olbrzymi wpływ na całą rzeszę
muzyków tworzących nowe brzmienia u progu XXI wieku.
Rok 2000 to w karierze Amona Tobina prawdziwy przełom: płyta
Supermodified, dzięki której udało mu się dotrzeć do szerszej
publiczności i odnieść pierwszy komercyjny sukces. To właśnie
ten album stał dla niego przepustką do kariery i zaowocował
kontraktami na stworzenie muzyki do gier i filmów. To właśnie jego
muzyka towarzyszy graczom w trzeciej odsłonie legendarnej serii
składanek Splinter Cell oraz współtworzy klimat niezwykle dziwnego
filmu Taxidermia, opowiadającego między innymi o zawodach w
jedzeniu. W roku 2007 Tobin decyduje się na radykalną zmianę
stylistyki i publikując swój siódmy album – Foley Room –
rezygnuje z sampli na rzecz wykorzystania zdobyczy field recordingu,
a wśród zaproszonych gości znajduje miejsce dla kultowego Kronos
Quartet.
Jak będzie wyglądała jego najnowsza płyta, będziemy mieli
okazję przekonać się już w maju, wtedy to bowiem ukaże się ISAM
– ósmy, i jak zapowiada artysta, ostatni album w jego karierze. A
już trzy miesiące później, w ramach szóstej edycji Festiwalu
Tauron Nowa Muzyka, brazylijski mistrz połamanych rytmów i
niebanalnego myślenia o muzyce pojawi się na terenach Nowego Muzeum
Śląskiego, by zaprezentować przed Wami przekrojowy set i raz
jeszcze potwierdzić, że trudno byłoby znaleźć wśród
współczesnych muzyków twórcę, który dorównywałby mu
kreatywnością. Mamy nadzieję, że ten pożegnalny koncert mistrza
nowych brzmień będzie jednym z najciekawszych wydarzeń naszego
festiwalu i dostarczy Wam olbrzymich, niezapomnianych emocji.
Jednocześnie z przykrością informujemy, że na Festiwalu nie
pojawi się – z przyczyn niezależnych od organizatorów – Falty DL.
Artysta napisał na swoim Twitterze: ”I’m sorry
Tauron festival, due to scheduling conflicts and my own mistake, I
will not be in Poland aug 26th. Hopefully soon though.”
Artyści, którzy potwierdzili swój udział podczas VI edycji
Festiwalu Tauron Nowa Muzyka:
Lamb / Modeselektor / Apparat Band Live / Gold Panda
/ FaltyDL/ Bonaparte Circus Show / Lorn / Mary Anne Hobbs / Pearson
Sound Aka Ramadanman / Emika / Walls / Boxcutter / Darkstar /
Instra:mental / Oris Jay / Roska / Jacek Sienkiewicz / Matias Aguayo
/ Superpitcher / Battles / Machinedrum / Lunice / Spoke Mathambo /
Dels / Seefeel / Ford&Lopatin (Games) / Body Bill / Little Dragon
/ Amon Tobin.
Przypominamy, że jeszcze tylko do końca maja cena karnetów
wynosi:
- karnet 2 dniowy: 120 zł
- karnet 3 dniowy: 140 zł
Od 01.06. do 31.07 karnety będzie można nabyć w cenach:
- karnet 2 dniowy – 130 zł
- karnet 3 dniowy – 150 zł
Bilety można nabyć na:
www.wlotki.pl
Więcej informacji na:
www.festiwalnowamuzyka.pl
Sponsorem głównym festiwalu jest TAURON Polska Energia.
TAURON Polska Energia SA jest drugim pod względem
wielkości producentem energii elektrycznej w Polsce oraz liderem
sprzedaży. Grupa Tauron obejmuje swoim działaniem 17 proc.
powierzchni kraju, zatrudnia ok. 28 tys. osób i jest jednym z
największych podmiotów gospodarczych w Polsce, dysponującym
kapitałem ok. 13,7 mld zł. Grupa posiada aktywa we wszystkich
elementach łańcucha wartości charakterystycznego dla sektora
elektroenergetycznego (wydobycie, wytwarzanie, odnawialne źródła
energii, dystrybucja, sprzedaż). W skład Grupy Tauron wchodzą 93
podmioty, m.in. Południowy Koncern Węglowy, Południowy Koncern
Energetyczny, Enion, EnergiaPro, Enion Energia, EnergiaP.