Gwiazdy radzą cz. 1
Wychodząc na poszukiwania w dzikim świecie Internetu, wydaje się, że każdy ma dla Was jakąś poradę dotyczącą produkcji muzycznej. Ale naprawdę chcemy przecież tylko porad od ludzi, którzy już zrobili swoje na rynku.
Całe szczęście, Music Radar zebrał sporo porad od ekspertów, z których wybraliśmy te, dotyczące bezpośrednio pracy z komputerem, muzyką elektroniczną lub bardzo ogólnych dziedzin. Jeśli nie nauczycie się z nich niczego, można tylko założyć, że już wszystko wiecie. Przetłumaczylismy pierwszy ich rzut specjalnie dla Was, kolejne w drodze!
Paul Hartnoll, Orbital
„Vaughn Williams: dlaczego zawsze pisze w tonacji E-moll? Ciach! E moll jest zawsze pełne zagadkowości i nastroju. Prawie można to wyczuć nosem. Przesuń akord minimalnie w górę, a wrażenie znika.”
The Stafford Brothers
„Używaj dźwięków wysokiej jakości. Jeśli za dużo używacie korektora, by wpasować coś do całości – to zły dźwięk. Przejdźcie dalej i znajdźcie nowy. Poza tym, zawsze wypróbowujcie i czytajcie recenzje nowego sprzętu i ściągajcie dema wtyczek, by mieć pojęcie o co w nich chodzi.
Dave Spoon
„Utwór At Night był zrobiony całkowicie w Reasonie. Napisałem go w dwie godziny – brzmienia syntezatorowe, zmiksowanie tego, praca… To był dla mnie ważny moment.”
Lifelike
„Zawsze staram się, żeby moje miksy brzmiały dość staro. Próbując zrobić nagranie „na czasie” nie możesz być pewien, czy DJenadal będą je grali za dziesięć lat.”
Will Gregory, Goldfrapp
„Jestem całkowicie za nowinkami, ale czas, który poświęcasz na upgrade sprzetu, to czas, w którym nie robisz muzyki. Pracowaliśmy z Flood nad naszym ostatnim albumem. Okazało się, że używa on Logica 4.8 na MacOS 9. (obecnie po niemal corocznych aktualizacjach mamy Logica 9 i Mac OS w wersji 10.6) Ostateczny rezultat brzmiał dla mnie całkiem dobrze.”
Steve Angello
„Używam tylko Logicowych wtyczek. Chcę pozostawić wszystko tak proste, jak to tylko możliwe. Potrzebuje podstawowego dźwięku, który mogę stworzyć sam. Jeśli znasz swoje narzędzia, jesteś królem studia.”
Alex Gopher
„Praca z kompresorem na masterze podczas miksu może wydawać się dziwna, ale uzyskujesz znacznie lepszy dźwięk. Ciężko zbalansować dźwięk, jesli najpierw miksujesz a potem dodajesz kompresję.”
Luke Vibert
„W zależności od nastroju, mogę zrobić mnóstwo gotowych bitów, lub malutkie ich fragmenty, jeśli nie chce mi się robić całych utworów. Powinniście zatrzymywać wszystko, co robicie, bo kiedyś przyjdzie dzień, w którym skończycie 20 utworów naraz, gdyż wszystkim czego brakowało okaże się trochę aranżacji.”
Liam Howlett, Prodigy
„Kupujcie albumy Supermena. Wiecie, te wielkie znane motywy z filmów. Bierzecie sekcję rogów grającą akord i samplujecie krótki fragment. Kiedy słyszę akord, który mi się podoba, od razu sampluje go.”
Nick Rhodes, Duran Duran
„Studio w domu jest jak sala gimnastyczna w domu – czasem lepiej wyjść.”