Before Tauron Festiwal Nowa Muzyka: Jeff Mills – impreza odwołana
Festiwal Tauron Nowa Muzyka od zeszłego roku, w związku ze zmianą lokalizacji, nazywany jest polskim Meltem! To jednak nie tylko niesamowite miejsce, ale przede wszystkim fenomenalna, ambitna i nowoczesna muzyka elektroniczna, która wybrzmiewa przez kilka dni. W tym roku festiwal odbędzie się w dniach 26-29 sierpnia w Katowicach, a wśród dotychczas potwierdzonych gwiazd są między innymi Moderat, Jaga Jazzist, Pantha Du Prince, Mary Ann Hobbs, Kind Midas Sound i Lou Rhodes. W ramach oficjalnego before’a, już w najbliższą sobotę w Szybie Wilson w Katowicach wystąpi żywa legenda Detroit techno, długo oczekiwany w Polsce Jeff Mills! Dzień wcześniej zagra w poznańskim Eskulapie, wejściówki do Poznania możecie wygrać na www.djmag.pl, a dla chętnych czytelników FTB mamy aż 5 podwójnych zaproszeń na to niesamowite wydarzenie! Czasu jest bardzo mało, więc prosimy o wpisywanie w komentarzach imienia i nazwiska. Poniżej słów kilka o Millsie prosto od organizatorów imprezy.
Jeff Mills nie wymaga żadnego przedstawienia. Uważany jest za absolutnie najważniejszą postać, prekursora i fundatora muzyki elektronicznej oraz całej didżejskiej rewolty która w ostatnich latach zdominowała uczestnictwo w światowej kulturze. Ciągle jest wielkim autorytetem, najważniejszym DJem oraz ikoną zapraszaną na wszystkie najważniejsze festiwale na całym świecie. Dla tej muzyki skalą popularności odpowiada roli Tiesto dla transu. Jeff Mills jest jednak czymś zdecydowanie ważniejszym i powszechniejszym, twórcą który już jest częścią historii i żyjącą legendą dla całego pokolenia elektroników. I chociaż na pierwszy rzut oka znany jest jako super gwiazda techno, Top DJ i headline największych klubowych rave’wów oraz autor światowych hymnów techno jak „Sonic Destroyer” i „The Bells”, źródłem jego ogromnego autorytetu jest wielki indywidualizm oraz multidyscyplinarne zainteresowania dotyczące wielu innych rodzajów muzyki, sztuki multimedialnej i fotografii.
Ten student architektury urodzony w Detroit jest częścią jednego z najbardziej infulentnych pokolenia jakie wydało Motown. Częścią tej samej historii na początku był Kevin Saunderson, Darrick May, Juan Atkins i Robert Hood. Ale po kilku latach wspólnego grania Mills odłączył się i rozpoczął realizacje tylko własnych projektów, które pozwoliły mu ośiągnąć zupełnie nowy wymiar uczestnictwa w światowej muzyce. Chociaż nigdy nie przestał produkować i wydawać minimalu, tych obesyjnie perkusyjnych i rytmicznych kompozycji dla dance flooru, główne jego wydawnictwa oraz część sesji na żywo koncenrowała sie na nowych kierunkach elektroniki wykorzystującej bardziej złożone struktury rytmu, dochodzące w zasadzie aż do muzyki symfonicznej i space jazzu.
Zainteresowany kosmologią i futuryzmem wkrótce też Mills poświęcił się kompozycjom filmowym gdzie najbardziej znana i uznana została na nowo nagrana ścieżka filmowa dla legendarnego obrazu Fritza Lang’a „Metropolis”. Oprócz tego swoje muzyczne reinterpretacje Mills poświecił także obrazom Stanley’a Kubricka i postaci Bustera Keatona. Podobny status uzyskał jego kolejny projekt realizowany z orkiestrą symfoniczną z Montpellier /Francja/, gdzie interpretacji orkiestrowej podlegały klasyczne elektroniczne kompozycje. Koncert ten odbył się na 20 lecie Humanity World Heritage Unesco.
Przygladając się nowym wydawnictwom Jeffa Mills ukazującym sie na przestrzeni ostatnich kilku lat zaobserwować można daleko idącą wielowątkowość. Elektroniczne symfonie, muzyka avangardowa i wreszcie stricte klubowe epizody. Wszystko to zgrabnie włączone w wydawnictwa multimedialne jak chociażby The Exihibitionis. Mills mimo upływajacego czasu, ciagle jest ciekawy świata i głodny nowych wyzwań i to właśnie czyni z niego najbardziej frapujacą postać światowej elektroniki.