News

Sebastien Leger zdradza swoje tajemnice

Sebastien Leger, jak każdy z producentów, którzy postanowił otworzyć się na społeczność swoich fanów, otwierając na swojej stronie forum dyskusyjne, na co dzień boryka się z mnóstwem zadawanych w nieskończoność podstawowych pytań z zakresu tworzenia kawałków. 

Pewnego dnia, francuski DJ, producent i live-actowiec postanowił skompilować zestaw mnóstwa z tych irytujących często zadawanych pytań i ostatecznie rozwiać wszelkie wątpliwości. Bitwa-rzeka: Sebastien Leger kontra sprzętowi ankieterzy z jego forum!

Czego używasz do produkcji?

Ableton Live to główna rzecz w moim studiu. Nie używam Logica
albo Cubase’a, itd…

Jakich wtyczek używasz w swojej muzyce?

Wtyczki natywne Live są świetne i proste w użyciu. Świetnie
mieć kolekcję Arturia i Reaktor 5 Native Instruments. Im mniej
wtyczek masz, tym lepiej, bo dobrze je znasz.

Sam robisz masteringi?

Tak, robię wszystko sam od A do Z. Proszę, zwróćcie uwagę, że
mastering i mixdown to całkowicie różne rzeczy. Mixdown to w
uproszczeniu poziomowanie kanałów, szyn, efektów na
powrotach/wysyłkach, itp… Mastering to obróbka, którą poddajesz
kanał master – na przykład kompresja, limiting, korekcja. Utwory
na płytę winylową masteruje się w specjalny sposób i robione
jest to przez zawodowego inżyniera dźwięku. To jedyna rzecz,
której nie zrobię.

Używasz sprzętowych kompresorów/korektorów?

Już nie. Aż do 2007 robiłem wszystko na sprzęcie, potem
przesiadłem się na Ableton Live.

Używasz wtyczek Waves/UAD?

Używam EQ8 i limitera L1 Waves. Wtyczki od nich trzeba mieć. Nie
wiem nic o rzeczach od UAD. Za kartę dźwiękową mam prostą RME
FIREFACE 800.

Jakich kompresorów używasz?

Glue od Cytomic jest najlepszy, najprostszy i bardzo, bardzo
efektywny. Natywne kompresory Abletona również są dobre.

Masz konkretny szablon w Abletonie, który ładujesz gdy zaczynasz
nowy utwór? Chodzi o kanały audio/MIDI, wysyłkowe efekty –
opóźnienia/pogłosy…

Zawsze zaczynam od zera, pustej kartki, bez nawet jednego presetu
czy stopy.

Jaki jest twój sposób pracy?

Zwykle zaczynam od perkusji i linii basowej, potem buduję dookoła
tego melodię, lead, motywy. Groove jest główną częścią mojej
muzyki, podobnie jak perkusja i bas, zwłaszcza w techno. Miks i
aranżacja tworzona jest w trakcie tworzenia utworu, nigdy nie robię
najpierw pełnej aranżacji, a potem mixdownu. Wszystko robię w tym
samym czasie – poziomy, aranżację, build up, dodawanie efektów…

Rozważałeś kiedyś stworzenie tutorialu wideo – to byłoby
świetne!!

To coś, co mógłbym zrobić pewnego dnia.

Czy dla ciebie wszystko musi iść w studiu szybko? Czy jesteś
cierpliwym kolesiem, pozwalającym wszystkiemu płynąć powoli?

Bardzo, bardzo szybko. Mocno wierzę, że im więcej czasu
spędzasz nad utworem, tym bardziej tracisz klimat i spontaniczność.
Więc tak naprawdę, uogólniając, nie więcej niż dwa dni na
utwór/remiks.

Powiedz nam o „Błędach” w studiu, które prowadziły do
naprawdę dobrych rzeczy?

Zwykle nagrywam automatykę na żywo – czyli używając jakiegoś
kontrolera albo nawet myszki, by otworzyć filtr albo opóźnienie.
Czyni to muzykę znacznie żywszą, zaskakującą i spontaniczną.
Odpalanie rzeczy na żywo to najlepszy sposób by stworzyć
szczęśliwy przypadek, osiągając brzmienia, których nigdy nie
stworzyłoby się w normalnym procesie.

Używasz loopów albo sampli z banków takich jak Vengeance?

Nie, w większości przypadków tworzę wszystkie beaty i efekty
sam. Oczywiście mam kilka sampli perkusyjnych, jak pojedyncze
stopy/werble/haty. Bardzo, bardzo rzadko używam loopów, czasem by
po prostu wyciągnąć jeden dźwięk z niego i wykorzystać w innym
celu. Stosowanie ich często kończy się posiadaniem niektórych
brzmień słyszanych w kawałkach innych ludzi, co nie czyni nas
wyjątkowymi. Można łatwo stworzyć własne efekty używając
dobrego syntezatora i pogłosu, opóźnień, flangera…

Czego używasz w projektach na szynie master?

Prostego kompresora z Live i odpowiednich presetów, EQ8 i L1/L2
od Waves są dobrym początkiem by naprawić niektóre brakujące
częstotliwości i kontrolować głośność.

Używasz kompresji równoległej albo korektora liniowego?

Nie.

Używasz pogłosu w procesie masteringu?

Nie ma takiej możliwości. Naprawdę chcecie, by wasze kawałki
brzmiały jakby zostały nagrane w kościele?

Jak uzyskujesz swój swing? Poprzez narzędzie do cięcia beatów,
czy po prostu każdy, pojedynczy dźwięk umieszczasz ręcznie?

Ableton 8 ma bardzo dobry swing. W trybie midi, zaznacz po prostu
nuty, potem wciśnij CTRL+U by ustalić jego procentowe nasycenie.

Czy są jakieś rzadkie albo nieznane wtyczki efektowe, których
używasz, a jeśli tak, to w jakim celu?

Nie, to wszystko powszechnie znane wtyczki.

Więc te dziwne opóźnienia, których używasz; czy to multi-tapy
i zautomatyzowana kontrolka wysokości dźwięku to tylko jedna
wtyczka? Jeśli tak – która?

O co ci chodzi? 😀 🙂

Wchodzisz do studia i po prostu siedzisz, bawiąc się, aż coś
się stanie, czy zawsze masz jakiś pomysł w głowie?

Przez większość czasu siedzę i czekam aż stanie się magia,
jako że jest dla mnie prawie niemożliwe odtworzyć to, co mam w
głowie.

Jaki był twój zestaw studyjny przed Abletonem, kiedyś, w
czasach analogowych? Jak używanie DAW-a zmieniło twoje podejście
do pisania muzyki?

Mój stary setup wyglądał tak:

  • MPC2000 Akai jako sekwencer/sampler.
  • Yamaha 02r jako mikser, używając wewnętrznych kompresorów i
    efektów takich, jak pogłosy/opóźnienia/flanger…
  • Nord Lead 3 firmy Clavia (nadal go mam)
  • Moog Voyager Blue (nadal go mam)
  • Wszystkie maszyny perkusyjne Roland – 909 808 707 727 606 626 –
    nadal mam 909
  • Zewnętrzne kompresory i efekty Ensoniq DP4 i Alesis.
  • Odsłuchami były Mackie hr824 (muszę przyznać, że okropne –
    za dużo basu i niewystarczająco środka)

I dużo więcej sprzętu, który miałem, użyłem go kilka razy i
później sprzedałem, jak na przykład Virus TI, Korg MS2000, Juno
106, pedały Mooger Fooger, Korg Electribe i inne.

Teraz tak naprawdę moje sposoby aranżacji utworów są prawie
takie same, wyznaję zasadę „nagraj to na żywo”, więc nadal
tak samo nagrywam automatykę na żywo dla bardziej spontanicznego
feelingu, ale używając Abletona można edytować to, co zrobiłem
źle i pójść znacznie głębiej, jeśli chodzi o detale. Mogę
wrócić kiedy chcę na przykład do projektu z taką samą
automatyką i tym samym mixdownem. Uogólniając, przesiadka ta
zmieniła moje życie i uczyniła wszystko znacznie prostszym i
bardziej kreatywnym, ale sposób wymyślania utworów jest bardzo
podobny do tego, co było wcześniej.




Polecamy również

Imprezy blisko Ciebie w Tango App →