10 specjalistycznych pytań: Pol_On
Uwaga, nowość na FTB.pl. 10 pytań dotyczących tworzenia. Z dedykacją dla tych wszystkich, co sami próbują swoich sił w tej materii i dla tych, których interesują ciekawostki, tricki, niuanse i inne meandra produkcji muzycznej.
Warszawski duet Pol_On w stosunkowo krótkim czasie od debiutu stworzył tyle ciekawych numerów i wydał swoją muzykę w tylu ciekawych wytwórniach, że aż trudno w to uwierzyć. Każdy housowy producent chciałby mieć na swoim koncie numery wydane w Get Physical, Mothership, Outlits de Connaisseur czy Freerange. W niektórych mieli okazję zaistnieć dzięki współpracy czy remiksowaniu Catz N’ Dogz, ale nie da się ukryć, że poziomem produkcji powoli zbliżają się do swoich bardziej doświadczonych kolegów.
1. Sample czy wtyczki (analogi)?
W obecnych czasach technologia cyfrowa tak bardzo zbliżyła się brzmieniem do analogowych sprzętów, że używamy tylko wtyczek, instrumentów vst i sampli. Mieliśmy w swoim studio jakis czas temu trochę analogowych sprzętów, ale po jakimś czasie sprzedaliśmy je, ponieważ jest taka ilość wirtualnych instrumentów, które dają praktycznie nieograniczone możliwości w kreowaniu brzmień. Oczywiście jednego procesu nie da się zrobić na wtyczkach – jest to mastering.
2. Mixdown i mastering samemu czy u specjalisty?
W poprzednim pytaniu już po części oodpowiedzieliśmy – to proces czysto fizyczno-akustyczny, którego nie da się zasymulować za pomocą wtyczek, które posiadają swojego rodzaju ograniczenia. W naszym przypadku za mastering odpowiedzialna jest wytwórnia, która to wydaje.
3. Kawałek gotowy w pół dnia czy w parę tygodni?
Tutaj sprawa jest nieco skomplikowana, ponieważ czasami jesteśmy w stanie zrobić jeden numer w ciągu 2 dni, a czasami robimy parę wersji tego samego kawałka i sprawdzamy, która wersja lepsza, co trwa dość długo. Ta metoda jest o tyle dobra, że wyczerpujemy każdą mozliwość interpretacji, lecz zdarza się, że pierwszy najbardziej spontaniczny pomyslłjest najlepszy, ale na to nie ma akurat żadnej reguły.
4. Loopy czy nie loopy?
Generalnie nie staramy się używać dużo loopów, każdy ma do nich dostęp i bardzo łatwo z ich pomocą zrobić numer. Często dzieje się tak, że wycinamy z nich jakieś interesujące nas rzeczy albo zmieniamy go tak, że nie przypomina tego, czym był na początku. Teraz staramy się tworzyć właśnie biblioteki sampli, z których korzystamy – to powoduje, że masz większą kontrolę nad tym co robisz i jest o wiele bardziej kreatywne.
5. Tworzenie w nocy czy w dzień?
Udowodniono naukowo, że mózg człowieka pracuje najwydajniej w dzień, więc pracujemy od rana :))
6. Najpierw stopa, bas czy leady?
Tworzenie numeru zaczynamy od jakiegoś charakterystycznego elementu, i tutaj nie ma znaczenia co to jest. Musi to być element, który nas zainspiruje do dalszego tworzenia.
7. Improwizacja przy sprzęcie czy pomysły przynoszone z ulicy do domu?
Zdecydowanie improwizacja. Wiele naszych pomysłów powstało w momencie, w których zrobiliśmy podstawowy szkielet, po czym odpaliliśmy jakiś instrument, zaczęliśmy improwizować
i wszystko nagrywać, to czasami daje zaskakujące rezultaty.
8. Podsłuchiwanie innych producentów czy uciekanie od inspiracji i szukanie własnego brzmienia i konstrukcji?
Oczywiście zawsze słuchamy tego co się dzieje na świecie, co robią inni. To bardzo inspirujące. Zawsze tworzy się coś nowego na bazie innych rzeczy, nie da się tego uniknąć, są artysci, których bardzo lubimy i imponują nam tym, co robią. Oczywiście nie kopiujemy ich, tylko staramy sie to, co nas inspiruje, przełożyć na nasz język. Tworzenie własnego stylu to bardzo długi i skomplikowany proces, w naszym przypadku często jest tak, że staramy się iść pod prąd i łamać jakieś schematy – jest to często bardzo trudne i nie zawsze się udaje, ale to jedyna droga, żeby stworzyć coś naprawdę własnego.
9. Jeden software (jaki) czy różne?
Zdecydowanie rożny software. Każdy program ma swoje zalety i najlepiej jest poznać parę programów i wyciągnąć z nich co najlepsze. Obecnie pracujemy na 3 programach jednocześnie, co sprawia, że wachlarz możliwości jest o wiele większy niż byśmy pracowali tylko na jednym.
10. Remiksowanie czy autorskie produkcje ponad wszystko?
Remiksy są bardzo ciekawym procesem, ponieważ masz tutaj narzucony główny pomysł, do ciebie należy zadanie zinterpretowania go po swojemu. To o tyle zabawne, że często wymyślasz rzeczy, które są zupełnie odrębne od oryginału, ale wszystko na bazie tego, co dostałeś od artysty. Natomiast tworzenie własnych produkcji to już trochę inna bajka, musisz wszystko wymyślić od zera, co jest o wiele bardziej skomplikowane, ale tylko to w pełni wyraża to, co dokładnie chcesz zrobić.