10 specjalistycznych pytań: Adam Nickey
Wymieniany jednym tchem z Nitrousem Oxide’em jako czołówka polskich producentów trancowych Adam Nickey jeszcze nam nigdy nie opowiadał o szczegółach produkowania. Czas był więc najwyższy, by zadać mu nasze 10 dla jednych bardziej, dla innych mniej specjalistycznych pytań…
1.Sample czy wtyczki (analogi)?
Głównie wtyczki i hardware. Muszę mieć 100%-ową kontrolę nad dźwiękiem. Lubię edytować i kręcić brzmienia. Połączenie softu i hardwaru daje bardzo ciekawy rezultat. Zainteresowanych odsyłam na moją stronę, gdzie znajdą więcej szczegółów ten temat.
2. Mixdown i mastering samemu czy u specjalisty?
Mixdown robię zazwyczaj sam. Mastering u specjalisty. Nie powinno się masteringować swoich własnych kawałków. Do tego trzeba obiektywnego podejścia. Po drugie wolę jak zajmują się tym osoby z doświadczeniem. To moje zdanie na ten temat.
3. Kawałek gotowy w pół dnia czy w parę tygodni?
Od 2-4 tygodni. Jeśli nie będę w 100 % zadowolony to dłużej. W kilka godzin mogę zrobić podstawowy szkic projektu. Przez kolejne tygodnie testuję różne rozwiązania i dopracowuję szczegóły. Często nad samym basslinem spędzam kilka dni. Zawsze robię sobie tygodniową przerwę od projektu i po tym czasie wracam ponownie do pracy, z nieco innym spojrzeniem na kawałek.
4. Loopy czy nie loopy?
Używam loopów, ale przerabiam je na swój sposób. Rozbijam je na części pierwsze i przebudowuję lub łączę z innymi. Sam też robię loopy. Gotowce nie zawsze się sprawdzają. Użyjesz nieodpowiednie lub za dużo i wszystko zaczyna bardzo nieładnie brzmieć.
5. Tworzenie w nocy czy w dzień?
Jeśli mam pomysł, to nie ma znaczenia czy to dzień czy noc.
6. Najpierw stopa, bas czy leady?
Dla mnie najważniejszym elementem jest bassline i pady. Od tego najczęściej zaczynam. Jeśli nagle wpadnie mi pomysł na melodię, to siadam i zaczynam od melodii.
7. Improwizacja przy sprzęcie czy pomysły przynoszone z ulicy do domu?
Najczęściej improwizacja, ale bywa też tak, że usłyszę jakiś dzwięk i mam pomysł na melodię. To może być dzwięk w reklamie lub muzyka z filmu. Wszystko może być inspiracją.
8. Podsłuchiwanie innych producentów czy uciekanie od inspiracji i szukanie własnego brzmienia i konstrukcji?
Wydaje mi się, że 50/50. Każdy producent uważnie obserwuje i słucha tego, co się dzieje wokół. Generalnie trochę czegoś, co już było i trochę czegoś nowego. Ostatnio sporo czasu poświęcam robiąc nowe brzmienia. W tym roku będziecie mogli usłyszeć efekty tych eksperymentów.
9. Jeden software (jaki) czy różne?
Do produkcji używam FL Studio.Testowałem też inny soft. Najbardziej pasował mi Logic i w przyszłości na niego chciałbym się przenieść. Generalnie najważniejszy jest efekt końcowy. Jeśli ktoś nie ma cierpliwości czy talentu, to nawet najlepszy soft mu nie pomoże. Zabawne są te filmy na youtube, w których ktoś stara się zrobić cover przykładowo mojego kawałka właśnie na FL i chce tym sposobem pokazać, że FL jest w stanie zrobić bardzo podobne brzmienie 🙂 … Myślę sobie „hej przecież ten kawałek powstał w FL 😀 „
10. Remiksowanie czy autorskie produkcje ponad wszystko?
Zdecydowanie autorskie produkcje, choć remiksowanie też może być fajne. Z remiksami jest tak, że jesteś ograniczony czasowo i musisz zmieścić się w określonym terminie. Robiąc swoje kawałki nie mam limitu czasowego i to jest dużym plusem.
P.S. A przy okazji posłuchajcie zapowiedzi nowego kawałka jako Blue8!